Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet

Mathematics inside the black box : bedömning för lärande i matematikklassrummet
Författare
Medverkande
Förlag Stockholms Universitets förlag
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor41
Vikt82 gr
Utgiven2013-07-05
SABEabt
ISBN 9789176566763
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Hur bedömer lärare elevens kunskaper? Hur anpassar lärarna undervisningen till den enskilde elevens förmågor? Hur blir eleverna själva medvetna om sitt eget lärande? Detta är några viktiga frågor som denna skrift behandlar med fokus på formativ bedömning – som idag även benämns bedömning för lärande.

Läs mer
Frågor kring bedömning är av betydelse i Lgr11 , där det finns en betoning på att eleverna själva ska utveckla en förmåga att bedöma och kritiskt granska egna och andras kunskaper.
Betydande forskning om bedömning visar på vikten av konkret och konstruktiv återkoppling. I denna skrift berättar författarna om hur lärare effektivt använt sig av framåtsyftande återkoppling samt andra strategier som påverkar elevers lärande i det dagliga arbetet i klassrummet.
Författarna ger förslag på, och berättar i korthet om, olika strategier som fungerat för andra lärare, men de tar framförallt fasta på lärares sätt att tänka kring sin egen undervisning.
Skriften vänder sig till matematiklärare på alla stadier, från förskola till gymnasieskola men också inom högre utbildning. De flesta exemplen är hämtade från högstadiet.

Om författarna
Jeremy Hodgen och Dylan Wiliam är båda internationellt kända matematikdidaktiker, forskare och föreläsare. Deras teorier om formativ bedömning har blivit mycket uppskattade av pedagoger och skolutvecklare världen över.
Det här är en översättning av deras skrift Mathematics inside the black box – Assessment for learning in the mathematics classroom.