
Specialpedagogisk kunskap som ett socialt problem

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Stockholms Universitets förlag |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Vikt | 284 gr |
| Utgiven | 1997-04-01 |
| ISBN | 9789176564073 |
Skall elever med särskilda behov segregeras i särskilda grupper eller integreras med "normala" elever? Vilka traditionsbundna idéer, vetenskapliga teorier och argument bestämmer synen på elever med inlärningsproblem?
Frågorna diskuteras av Rolf Helldin i en kritisk analys av synen på svagt begåvade elever och socialt utslagna i början av 1900-talet. I analysen tas även demokrati- och jämlikhetsfrågor upp. Författaren framhåller specialpedagogikens kris i de sociala nedskärningarnas Sverige. Grundläggande mönster med förgreningar till dagens syn på specialpedagogik utmålas.
Författarpresentation
Rolf Helldin är docent och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för individ, omvärld och lärande vid Lärarhögskolan i Stockholm.
























