Tjänstedesign - - principer och praktiker
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Teknik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 253 |
Vikt | 516 gr |
Utgiven | 2025-08-19 |
ISBN | 9789144195247 |
Tjänstedesign – principer och praktiker är den första boken på svenska om tjänstedesign. Tankarna som presenteras i boken är baserade på mer än 20 års internationellt ledande forskning och går bortom en gängse syn på tjänstedesign som kundupplevelse och tjänstemöte. Den här andra och delvis omarbetade upplagan innehåller, förutom de underliggande principerna för ett framgångsrikt designarbete, en helt omarbetad del där designs roll för systemtransformation och designförmåga har vidareutvecklats.
Vilka kompetenser krävs i en organisation som vill arbeta med tjänstedesign? Hur väljs metoder och hur identifierar man vilken metod som lämpar sig för en viss kontext? Tjänstedesign – principer och praktiker presenterar tre teoretiska perspektiv på tjänstedesign, fem grundläggande principer och en bred palett av metodansatser. Med utgångspunkt i verklighetsbaserade fallbeskrivningar från privat och offentlig sektor beskriver och analyserar författarna hur principer och metoder används i praktiken. Boken presenterar även ett antal systemansatser som inspirerar till att vidareutveckla hur designpraktik framgångsrikt kan användas för att stärka de omställningar som samhället står mitt i.
Bokens fokus på underliggande principer för framgångsrikt designarbete gör den till både ett redskap att använda tillsammans med en metodhandbok och en teoretisk utgångspunkt för ett kritiskt perspektiv på tjänstedesign. Den är användbar för studenter och praktiker med olika bakgrund och arbetsområden som vill lära sig mer om tjänstedesign och skapar även en vokabulär för området på svenska.
Vilka kompetenser krävs i en organisation som vill arbeta med tjänstedesign? Hur väljs metoder och hur identifierar man vilken metod som lämpar sig för en viss kontext? Tjänstedesign – principer och praktiker presenterar tre teoretiska perspektiv på tjänstedesign, fem grundläggande principer och en bred palett av metodansatser. Med utgångspunkt i verklighetsbaserade fallbeskrivningar från privat och offentlig sektor beskriver och analyserar författarna hur principer och metoder används i praktiken. Boken presenterar även ett antal systemansatser som inspirerar till att vidareutveckla hur designpraktik framgångsrikt kan användas för att stärka de omställningar som samhället står mitt i.
Bokens fokus på underliggande principer för framgångsrikt designarbete gör den till både ett redskap att använda tillsammans med en metodhandbok och en teoretisk utgångspunkt för ett kritiskt perspektiv på tjänstedesign. Den är användbar för studenter och praktiker med olika bakgrund och arbetsområden som vill lära sig mer om tjänstedesign och skapar även en vokabulär för området på svenska.