
Den svenska marknadsföringslagstiftningen

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur AB | 
| Genre | Juridik | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 314 | 
| Vikt | 0 | 
| Utgiven | 2009-10-21 | 
| SAB | Oeaae-c | 
| ISBN | 9789144059594 | 
                Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv konkurrens och tillbörlig konkurrens mellan företagen samt ett rimligt skydd för konsumenterna.
 
I denna den 15:e upplagan av Den svenska marknadsföringslagstiftningen riktas huvudintresset på den nya Marknadsföringslagen och dess praktiska tillämpning. Den EU-harmoniserade Marknadsföringslagen tillhör givetvis de centrala delarna av det hithörande rättssystemet tillsammans med den omarbetade Konkurrenslagen och Produktsäkerhetslagen. Den köprättsliga lagstiftningen, Lotterilagen, Lagen om namn och bild i reklam och reglerna angående mutor och bestickning behandlas också liksom näringslivets egenåtgärder i form av etiska normer för marknadsföring med nyinrättade Reklamombudsmannen. Reglerna om avtal, köp och e-handel har fått ett eget kapitel.
 
I sista kapitlet finns en kortfattad översikt av de viktigaste lagarna som påverkar marknadsföringen på ett mera påtagligt sätt.
 
Boken är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull i det dagliga arbetet på marknadsavdelningar, liksom hos reklam- och medieföretag.
 
            
 
				






















