Psykisk hälsa i skolan : främja, skydda och stärka

Psykisk hälsa i skolan : främja, skydda och stärka
Författare
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor192
Vikt298 gr
Utgiven2020-03-14
SABEaae
ISBN 9789127827158
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

<em>Psykisk h&auml;lsa i skolan</em>&nbsp;handlar om vad vi vuxna i skolan kan g&ouml;ra f&ouml;r att fr&auml;mja och st&auml;rka barns och ungas psykiska h&auml;lsa. Fokus ligger inte p&aring; oh&auml;lsa, beteendeproblem och diagnoser, utan p&aring; friskfaktorer. Boken ger svar p&aring; fr&aring;gor som:

Hur kan vi &hellip;

<ul> <li>st&auml;rka alla elevers psykologiska motst&aring;ndskraft mot psykisk oh&auml;lsa och hj&auml;lpa dem att f&ouml;rst&aring; och hantera livets motg&aring;ngar?</li> <li>anpassa l&auml;rmilj&ouml;n och undervisningen f&ouml;r att ge alla elever en chans att m&aring; bra i skolan?</li> <li>bem&ouml;ta elever som m&aring;r d&aring;ligt s&aring; att de k&auml;nner sig sedda och lyssnade p&aring;?</li> </ul>


Idag g&aring;r mycket tid och kraft &aring;t till att ge individuellt st&ouml;d till enskilda elever. Skol&ouml;verl&auml;karen Kristina B&auml;hr visar hur vi kan komma ifr&aring;n den situationen s&aring; att vi kan fokusera p&aring; v&aring;rt huvuduppdrag &ndash;<strong> att se till att alla elever lyckas i skolan</strong>. Hon beskriver ett f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt som kan ligga till grund f&ouml;r det h&auml;lsofr&auml;mjande arbetet och visar ocks&aring; genom konkreta r&aring;d och exempel var fokus b&ouml;r ligga &ndash; vad vi ska g&ouml;ra och inte.

<em>Psykisk h&auml;lsa i skolan</em>&nbsp;riktar sig till l&auml;rare, elevh&auml;lsoteam, rektorer, skolhuvudm&auml;n och alla andra vuxna i skolan som vill fr&auml;mja barn och ungdomars psykiska h&auml;lsa &ndash; s&aring; att de f&aring;r de b&auml;sta t&auml;nkbara f&ouml;ruts&auml;ttningar att m&aring; bra i skolan och livet. &nbsp;

<strong>Kristina B&auml;hr</strong> &auml;r specialistl&auml;kare i barn- och ungdomsmedicin med en bakgrund fr&aring;n bland annat Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Hon har arbetat i skolan sedan 2004, numera som skol&ouml;verl&auml;kare. Hon driver ocks&aring; den popul&auml;ra <a href="http://hjarnpodden.se/" target="_blank" rel="noopener">Hj&auml;rnpodden.</a>

<h3>&nbsp;</h3> <h3>Sagt om boken:</h3>

"Ofta st&aring;r skolan i centrum f&ouml;r debatten om psykisk oh&auml;lsa bland unga. Kristina B&auml;hr reder ut begreppen och kombinerar egna erfarenheter inom elevh&auml;lsan med den vetenskapliga litteraturen och pekar p&aring; vad skolan konkret kan g&ouml;ra. Det handlar om att k&auml;nna igen och m&ouml;ta de olika psykiska problem som drabbar unga. Det viktigaste &auml;r dock att utforma undervisningen s&aring; att den fr&auml;mjar de ungas psykiska h&auml;lsa."
<strong>Sven Bremberg, barn- och ungdomsl&auml;kare och docent i socialmedicin</strong>

"Boken rymmer en uppsj&ouml; p&aring; goda ideer som f&ouml;rmedlas med ett engagemang i framst&auml;llningen. Den &auml;r v&auml;l underbyggd med aktuella referenser och klarg&ouml;rande &ouml;versikter. F&ouml;rfattarens en&shy;gagemang och omsorg om elevgruppen genomsyrar texten. L&auml;rarrollen tonar fram som utomordentligt v&auml;sentlig - och kr&auml;vande. Goda f&ouml;red&ouml;men presenteras genom vilka l&auml;rare kan h&auml;mta inspiration."
<strong>Bj&ouml;rn Wrangsj&ouml;, docent i barn- och ungdornspsykiatri Stockholm, i Tidskriften f&ouml;r svensk psykiatri nr 4, december 2020</strong>