Resiliens i skolan : främja och träna välbefinnande

Resiliens i skolan : främja och träna välbefinnande
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor240
Vikt482 gr
Utgiven2022-04-01
SABEmm
ISBN 9789127460669

Resiliens handlar om f&ouml;rm&aring;gan att hantera f&ouml;r&auml;ndringar, motg&aring;ngar och kriser, att &aring;terf&aring; balansen i tillvaron och kunna forts&auml;tta utvecklas och m&aring; bra. F&ouml;rm&aring;gan &auml;r h&ouml;gaktuell i en tid av snabb f&ouml;r&auml;ndring och den g&aring;r att tr&auml;na. I <em>Resiliens i skolan</em> &ndash; <em>fr&auml;mja och tr&auml;na v&auml;lbefinnande</em> presenteras ett tre&aring;rigt program som visar hur det kan g&aring; till i skolan.

Att kunna skapa och beh&aring;lla relationer, planera, lyssna och samtidigt v&aring;ga st&aring; upp f&ouml;r sig sj&auml;lv &auml;r centralt f&ouml;r att klara utmanande omst&auml;ndigheter. I de skolor d&auml;r resilienstr&auml;ning har genomf&ouml;rts har v&auml;lm&aring;endet &ouml;kat och studieresultaten f&ouml;rb&auml;ttrats. H&auml;r beskrivs konkreta modeller, metoder och &ouml;vningar f&ouml;r att st&ouml;dja utvecklingen av empati, k&auml;nsloreglering, planeringsf&ouml;rm&aring;ga och goda sociala relationer. Alla elever gynnas av tr&auml;ningen, men fr&auml;mst elever med riskfaktorer, som psykosocial utsatthet och skolsv&aring;righeter med risk f&ouml;r skolfr&aring;nvaro.

Arbetet med resiliens &auml;r en del av skolans systematiska kvalitetsarbete. &Auml;mnet kan ocks&aring; kopplas till kropp och h&auml;lsa, identitet och livsfr&aring;gor, etik och vad ett bra liv &auml;r. <em>Resiliens i skolan</em> &ndash; <em>fr&auml;mja och tr&auml;na v&auml;lbefinnande</em>&nbsp;v&auml;nder sig till alla l&auml;rare, specialpedagoger och elevh&auml;lsoteam i grundskola och gymnasium som &ouml;nskar baskunskaper om resiliens tillsammans med konkreta verktyg f&ouml;r att fr&auml;mja och tr&auml;na psykiskt v&auml;lbefinnande.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Detta &auml;r en mycket bra, v&auml;lskriven och l&auml;ttnavigerad handbok som v&auml;nder sig till pedagoger och elevh&auml;lsa. &Ouml;vningarna kan niv&aring;anpassas s&aring; att programmet fungerar inom hela grund- och gymnasieskolan. Bra inneh&aring;lls- och referensf&ouml;rteckning.&rdquo;
<strong>Therese Nordholm, BTJ-h&auml;ftet nr 10, 2022</strong>

&rdquo;Den h&auml;r efterl&auml;ngtade boken ger ett gediget st&ouml;d till skolors arbete med att fr&auml;mja elevers psykiska v&auml;lbefinnande. Den &auml;r informativ och skriven p&aring; ett l&auml;ttillg&auml;ngligt s&auml;tt, b&aring;de p&aring; bredden och p&aring; djupet. Jag &auml;r &ouml;vertygad om att Sveriges skolor kommer att ha enorm nytta av boken genom f&ouml;rdjupad kunskap p&aring; omr&aring;det, v&auml;gledning i hur arbetet kan organiseras &ouml;ver tid och en m&auml;ngd konkreta metoder, lektioner och &ouml;vningar som visar hur arbetet kan utformas.&rdquo;
<strong>Gabriella Dahlberg, verksamhetschef, barn- och elevh&auml;lsan</strong>

&rdquo;En initierad och v&auml;lskriven bok som utg&ouml;r ett v&auml;lkommet tillskott till det fr&auml;mjande och f&ouml;rebyggande arbetet i skolan. Boken ger en utm&auml;rkt introduktion till omr&aring;det f&ouml;rankrat i forskning, med vardagsn&auml;ra exempel kring hur man kan st&ouml;tta elevernas h&auml;lsa och v&auml;lbefinnande.&rdquo;
<strong>Petri Partanen, fil.dr och leg. psykolog</strong>