Kindle ger pappersböcker konkurrens på Booktok

Läsplattan Kindle trendar på Tiktok - och läsarna köper gärna tillbehör. Hello Clio lanserar en specialväska för Kindle.

👧 EBOKTREND. Det har länge talats om hur unga tjejer vallfärdar till bokhandeln i jakt på fysiska böcker de sett på Tiktok under hashtagen #booktok. Wall Street Journal rapporterar om att pappersböckerna fått konkurrens av Amazons läsplatta Kindle.
Självutnämnda “Kindle girlies” publicerar sina läslistor – och visar upp sina e-läsare dekorerade med klistermärken, PopSockets (för att de ska bli lättare att hålla i) och fjärrkontroller för att växla sida. Driftiga booktokers har börjat sälja specialväskor för Kindle. Facebookgruppen Kindle Girlies har över 153 000 medlemmar.
Kindle-försäljningen har växt med tvåsiffriga procenttal per år de senaste två åren, enligt Amazon. Folk under 45 är det snabbast växande kundsegmentet för Kindle och runt 60 % av försäljningen sker till personer som aldrig ägt en läsplatta tidigare. Även konkurrenten Nook (Barnes & Noble) har sett ökad försäljning de senaste 2-3 åren.
Här hemma väljer Storytel att lägga ner sin Storytel Reader.


Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jan Lidbeck med ny bok om döden och medvetandet

Vad händer när jag dör och vart tar mitt medvetande vägen? Försvinner det bara? Trots att vi egentligen vill undvika dessa frågor är det många av oss som dagligen tänker på dödens obegriplighet.

Nyutgivning av bästsäljaren Halvblod

Lagom till första advent ger Mörkersdottir förlag ut en lyxig nyutgåva av den populära romantasyn Halvblod, skriven av Sofie Makolli (tidigare Trinh Johansson).

Serien gavs ut första gången 2011 och har sålt i över 10 000 exemplar.