Jonas Axelsson: Vi behöver prata om bokreans framtid

Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris. Foto: Pressbild/Polaris

Bokrean är för lång och ligger fel i tiden, något som bör diskuteras i branschen. Det säger Jonas Axelsson, vd och förlagschef på Polaris, som menar att förlagen tvingas ta alltför stor hänsyn till bokrean i sin planering.

Hur har bokrean utvecklats försäljningsmässigt de senaste åren?

– Vi kan inte se någon större skillnad i grunden. Så här har det sett ut sedan pandemin försvann.

Är bokrean för lång?
– Ja, med tanke på att online-försäljningen blockar allt hela februari. Den skulle absolut vinna på att vara väldigt kort.

Hur ser bokreans framtid ut, kommer den fortfarande att vara relevant?

– Tveksamt, om den ska ligga kvar vid samma tidpunkt. Tycker att vi på allvar behöver prata om vad som kunde hända för hela årets utgivning om den låg senare, som i maj. Nu påverkas julhandeln och nyhetsutgivningen i minst tre månader på ett alltför utmanande sätt.

Hur påverkar bokrean era strategiska planer för utgivning och lagerhantering?

– Vi tvingas ta alltför stor hänsyn. Lagerhanteringen påverkas bara när det gäller starka och efterfrågade reakryddor, backlist säljs knappt längre på rean.

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL