Denna artikel sponsras av författare/förlag

En helt vanlig dag i ljudboks-fabriken

Inläsningarna sker främst i någon av TMP:s 13 studior, i Stockholm, Göteborg och Oslo.

Du som lyssnar på ljudböcker, har du funderat över hur mycket jobb som krävs innan du kan lyssna? Och hur många personer det är som bidrar?
Följ med och ta en titt bakom kulisserna i ljudbokens värld och se hur det går till!

Klockan är fem i nio och morgonsolen skiner in hos ljudboksproducenten TMP. Det doftar nybryggt, kaffeautomaten puttrar hemtrevligt och i tre av ljudstudiorna har skådespelare redan läst in dagens första kapitel.

Om några minuter börjar dagens morgonmöte. Ljudproducenter och projektledare stämmer av vilka boktitlar som är på gång och hur långt varje inläsare har hunnit.

Planering är A och O

I TMPs egenutvecklade planeringssystem kan vi se vilka röster som läser just nu, men också när framtida böcker skall läsas in. Dessutom ser man vem som skall korrlyssna varje bok, vem som redigerar, vem som ansvarar för att ljudet är optimalt och vilka datum allt skall vara klart. 

Allt syns i realtid i färggranna rutor. Om man behöver kontakta rösten eller övriga inblandade kan man göra det direkt i samma system. Det är effektivt.

Just den här dagen kan vi följa 36 ljudböcker som är under produktion och se till att allt går enligt plan. Inläsningarna sker främst i någon av TMPs 13 studior, i Stockholm, Göteborg och Oslo.

En ständig jakt på röster

– Egentligen utgår allt från vår röstbank, där vi har röstprover på röster som bokförlagen kan välja mellan, säger TMPs VD Per Nordbring.

– Men uppsvinget för ljudboken på senare år har gjort att vi hela tiden jagar nya bra inläsare och att vi spelar in röstprover speciellt med inriktning på ljudböcker. Branschen tycks vara omättlig.

Expanderar västerut

– Vi växlar upp och den senaste etableringen är vår studio i Oslo, säger Axel Sevedag som är affärsutvecklare på TMP.

Att vi nu även finns representerade i Norge är ett naturligt steg för att möta en ökad efterfrågan av våra tjänster och att kunna tillgodose branschens behov. Trenden är att förlag expanderar sin verksamhet genom att börja producera ljudböcker på fler språk.

Ett förändrat sätt att jobba

Hur man jobbar med ljudböcker är något som har utvecklats enormt på senare år. Förr spelade oftast en ljudtekniker in författaren eller röstskådespelaren. Idag är det vanligare att inläsaren spelar in själv. Det gör att inläsaren kan disponera sin tid och lättare kombinera teaterjobb eller filmjobb med ett jobb som ljudboksinläsare på deltid. 

En optimerad process

Efter inläsningen tar en rad specialister hand om det inspelade materialet. Korrlyssnare markerar vad som behöver läsas om, ljudtekniker klipper och optimerar ljudet. När processen är klar är det många som har bidragit till att ljudboken du lyssnar på skall låta så bra som möjligt.

Den senaste nyheten är ett system för att använda AI för att korrlyssna ljudböcker och att sköta språkgranskning. Allt för att kunna erbjuda förlagen nya effektivare verktyg som alternativ.  

Mot sena kvällen

Dagen lider mot sitt slut och projektledaren Mimmi funderar redan på vilka röster som skulle passa för dom ljudböcker som är näst på tur.

Under dagen har flera av dom hetaste ljudböckerna tagit ännu ett steg mot publicering och ikväll kommer någon av röstskådespelarna att bli klar.

En ljudproducent lägger sista handen vid några ljudböcker och levererar dom sedan till olika plattformar. Om bara några få dagar kommer du att kunna lyssna på dom! Tidigt imorgon skall en inläsare börja läsa första kapitlet i en helt ny bok! Kanske blir den boken din nya favorit?

Läs mer om vår ljudboksproduktion här >>

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll är artiklar som finansieras av förlag eller författare som vill förmedla information om sina böcker. Det kan även vara andra företag med tjänster eller produkter, främst relaterade till böcker. Är du intresserad av att köpa sponsrade artiklar så kontakta en av våra säljare på sales@boktugg.se. Läs mer om våra alternativ för annonsering

sales@boktugg.se