Populära tv-serier boostar bokförsäljningen

En lyckad tv-serie kan innebära en stor försäljningsökning av boken bakom. Foto: Akademibokhandeln

Akademibokhandeln och Bokus ser tydligt hur tv-serier ger en ökad bokförsäljning, senast med Julia Quinns familjen Bridgerton.

Historiskt sett har populära böcker ofta blivit filmer och tv-serier. De senaste åren har trenden också omvänts – populära filmer och tv-serier ökar populariteten hos de böcker som serierna bygger på och boostar försäljningen, skriver Akademibokhandeln och Bokus.

Den 25 mars hade den nya säsongen av Bridgerton premiär på Netflix. Omedelbart kunde Akademibokhandeln och Bokus notera en ökning i försäljning av böckerna, skrivna av Julia Quinn. På drygt en vecka mer än fördubblades försäljningen. (I serien finns bland annat titlarna En oväntad förälskelse och En annorlunda allians.)

Trenden har blivit starkare de senaste åren och ses på serier i olika genrer. The Witcher, som hade premiär första gången 2019, har lett till flera bokförsäljningstoppar både vid seriesläpp och när trailers släppts. Vid lanseringen av andra säsongen julen 2021 tredubblades försäljningen av The Witcher-böckerna av Andrzej Sapkowski (som finns översatta till svenska, bland annat Ovädrens tid och Damen i sjön).

Den danska serien Kastanjemannen ledde även den till en tredubblad försäljning av boken som serien tv-serien bygger på (Kastanjemannen av Søren Sveistrup) mellan september och oktober förra året. Och serien Shadow and Bone resulterade i en 500-procentig ökning i försäljningen av de böckerna från att serien lanserades (I ljusets makt och Högt spel av Leigh Bardugo).

– Det är otroligt spännande att olika medier förstärker varandra på det här sättet. Det verkar som att många vill ta del av berättelser – till och med samma berättelse – på flera olika sätt, eftersom det är olika upplevelser att se en serie eller läsa en bok, säger Anna Austin, kategorichef böcker, Bokusgruppen, i ett pressmeddelande.

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Johanna Melén med ny bok om länderna i Putins skugga

Imperiehunger är en bok om de självständiga länder som genom historien dominerats av Ryssland och som fortfarande drygt tre decennier sedan Sovjetunionens fall kämpar för att ses som något annat än före detta sovjetrepubliker.