Bookbeat-reklam får kritik för blackwashing

En märklig hand i Bookbeats nya reklamkampanj har väckt kritik. Bild från reklambyrån Bolds hemsida.

Ljud- och e-boksbokstjänsten Bookbeat anklagas för så kallad blackwashing, efter att en reklamkampanj rullats ut i Stockholms tunnelbana.

Annonsen föreställer en svart hand som håller i en mobil. På sociala medier har många användare reagerat på att bilden ser ut att vara photoshoppad.

Exempelvis skriver Hanif Bali (M) på Twitter: ”Bookbeat försöker vara woke. Människor har inte pigment på handflatan, bro.”

P3 Nyheter har uppmärksammat kritiken och i ett svar till dem säger Niclas Sandin, vd för Bookbeat, att något blivit fel och att han kontaktat reklambyrån:

”Vi noterade detta och har nyss pratat med vår byrå. De hade köpt in ett antal bilder av olika händer där en verkar ha blivit fel, vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer.”

Helena Tencer är kundansvarig på designbyrån Bold Scandinavia som Bookbeat samarbetar med kring bolagets visuella identitet. Hon bekräftar för DN att bilden köpts in av byrån.

– Vi köper in många olika stockfoton till en bildbank, som vi arbetar med i olika syften. Här har det skett ett misstag som vi som ansvariga borde ha sett, säger Helena Tencer.

Boktuggs fotnot: Även Dagens ETC och Resumé rappporterar om reaktionerna på kampanjen.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL