Katarina Gospic. Foto: Gabriel Liljevall

Digital tsunami av Katarina Gospic är Årets Marknadsföringsbok 2021

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Katarina Gospic tilldelas utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2021 för sin bok Digital tsunami om digitalisering och artificiell intelligens.

Som Årets Marknadsföringsbok 2021 har juryn utsett boken Digital tsunami – Revolutionen som kan rasera eller rädda världen av Katarina Gospic (Bonnier Fakta, 2021). 


ANNONS


Juryn skriver i motiveringen: ”Författaren beskriver på ett pedagogiskt och framtidsorienterat sätt hur digitaliseringen och utvecklingen av artificiell intelligens kommer att påverka oss, våra samhällen och våra sätt att leva. På ett balanserat sätt beskrivs både hot och möjligheter för ett demokratiskt levnadssätt och den tekniska utvecklingen inom olika områden. Författarens definition av digitalisering utifrån de två komponenterna datapunkter och datorkraft i syfte att hitta mönster i data uppskattas av juryn. Juryn uppfattar att boken ger en ökad förståelse för digitalisering generellt samt ger ett viktigt bidrag i att belysa både möjligheter och risker. Boken är lättläst och skapar en känsla av att vilja läsa vidare och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll.”

Årets Marknadsföringsbok delas ut av Sveriges Marknadsförbund.

ANNONS

Om Katarina Gospic

Som tjugosjuåring blev Katarina Gospic intervjuad i The New York Times för sin banbrytande hjärnforskning. 2013 sommarpratade hon i P1 och 2015 blev hon ett av de nya ansiktena som fick pryda ”Stockholm Hall of Fame” på Arlanda. Hon har fått utmärkelser som Mensapriset och blivit utnämnd till både Supertalang och Superkommunikatör. Katarina är entreprenör sedan tio år tillbaka och jobbar nu med den senaste teknologin, exempelvis VR, AR, AI och datafusion inom bland annat utbildning, hälsa, infrastruktur och property tech för XR-bolaget Spinview. Hon har skrivit sju populärvetenskapliga böcker och är en frekvent inbjuden hjärnexpert i media.

Några av hennes tidigare böcker är Orädd : med rädslan som drivkraft, Hjärnbalans : digital detox i en uppkopplad vardag och Den sociala hjärnan.

Årets Marknadsföringsbok 2021

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL