Restriktioner i bokhandel väckte ilska – kund kastade korg

Personal i bokhandeln tvingas säga till kunderna att de ska hålla avstånd, skriver Sydöstran. Arkivbild: Amir Nabizadeh/TT.

Även bokhandeln upplever hur människor har tröttnat på coronarestriktioner. Häromdagen bestämde sig Akademibokhandeln i Karlskrona avskaffa sitt system med att låta varje kund ta en kundkorg och på så sätt enkelt kunna överblicka hur många som är i butiken, skriver Sydöstran.

Detta sedan en kund blivit så arg över att behöva ta en korg att han kastat den på butikschefen Linda Blomqvist, vars glasögon gick sönder.

– Det kändes, men det kändes nog mest i själen, säger hon till tidningen.

Butiken får ha högst 25 personer i lokalerna och systemet med kundkorgarna infördes i samband med bokrean. ”Ska jag behöva bära på en korg” har varit en vanligt förekommande kommentar.

– Folk blir fortfarande sjuka. Vi har alla ett gemensamt ansvar, säger Linda Blomqvist till Sydöstran.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL