AI-teknik i digital läskompis förbättrar barns läsförståelse

Josefin Karlsson arbetar med digital teknik för att öka barns läsförståelse. Pressbild: Örebro universitet.

Kan skolelever förbättra sin läsförståelse med hjälp av artificiell intelligens? Det ska Josefin Karlsson, som nyligen disputerat i pedagogik vid Örebro universitet, ta reda på.

Hennes forskning handlar om kognitiva läsprocesser hos barn och tillsammans med företaget Talkamatic har hon tagit fram ”en digital läskompis” som ställer frågor till det läsande barnet om textens ord och innehåll.

Projektet ingår i Örebro universitets satsning på framtidens lärarutbildning och tanken är inte att den nya tekniken ska ersätta den fysiska läraren. Josefin Karlsson beskriver den som ett komplement.

”Den individuella utvecklingen står i förgrunden. Målet är att bidra till inlärningen och att elever får en rik förståelse för text, på djupet. Det är extra viktigt idag, i tider av falsk information och falska nyheter”, säger Josefine Karlsson i ett pressmeddelande från universitetet.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.