Norstedts kartor säljs till Kartförlaget

Pedro Pettersson, vd på Kartförlaget. Foto: Pressbild

Kartförlaget 1985 AB heter det nystartade bolag som köper Norstedts kartor när två anställda på imprintet tar över. 

Norstedts säljer sin kartverksamhet Norstedts kartor som sedan 1980-talet varit marknadsledande på att ge ut och sälja kartor, reseguider och jordglober. Utgivningen består även av de klassiska vägatlaserna från M-Sverige (Motormännens). Förlagets kartutgivning finns hos återförsäljare runt om i hela Sverige men även i den egna Kartbutiken på Mäster Samuelsgatan 54 i centrala Stockholm. 

Det är två anställda i Norstedts Kartor, Pedro Pettersson och Anders Lundström, som köper affärsområdet och samtidigt återtar namnet Kartförlaget 1985 AB. 

– Att förvärva kartverksamheten känns som ett naturligt nästa steg på den här resan som började redan 1985 när Lantmäteriet startade Kartförlaget. Vårt mål är att behålla positionen som den ledande producenten och leverantören av tryckta kartprodukter i Sverige och fortsätta utveckla fler digitala tjänster likt våra populära karttjänster Min Karta och Designkartan, säger Pedro Pettersson, vd på Kartförlaget, i ett pressmeddelande. 

Enligt Pedro har intresset ökat markant under pandemin för Sverigerelaterade produkter och friluftskartor som Sverigeserien och cykelkartor har sålt bättre än någonsin. Det som har gått sämre och gjort så under många år är stadskartor.

– Tvärtemot vad folk i allmänhet tror så lever papperskartan vidare. Det kan till och med vara så att intresset för en visuell karta i handen eller på väggen har blivit större. Innan pandemin reste vi som aldrig förr, och vi har genom de sociala medierna och nätverken lättare att umgås och hålla kontakten med vänner över hela världen. En karta i mobilen ger inte riktigt rättvisa till hur världen ser ut. Inte som en jordglob eller väggkarta, säger Pedro Pettersson till Boktugg.

Kartförlaget tog över verksamheten den 1 april.

– Försäljningen av kartverksamheten är ett naturligt steg i att renodla vår förlagsverksamhet. Vi har utvecklat verksamheten och investerat i nya digitala produkter vilket ökat den digitala försäljningen. Vi är nu extra glada över att avyttra verksamheten till de två medarbetarna Pedro Pettersson och Anders Lundström som har jobbat med affärsområdet i många år. Vi önskar dem stort lycka till framöver, säger Linda Säresand, vice vd på Norstedts Förlagsgrupp. 

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL