Denna artikel sponsras av författare/förlag

Camilla Persson visar vägen till framgångsrik förändring

Camilla Persson, förändringsledare, föreläsare och författare. Foto: Patrik Lidforsen

I boken Fyra nycklar för framgångsrik förändring skriver förändringsledaren Camilla Persson om fyra teman som kan ligga till grund för ett lyckat förändringsarbete.

– Min mamma brukade säga att mitt första ord var ”varför?” Det stämmer nog. Jag har alltid varit oerhört intresserad av just varför saker är som de är och hur de kan bli annorlunda. Det är den drivkraften som gör att jag idag arbetar med förändring, säger Camilla Persson.

Professionellt kom det sig av att hon, först som chef och sedan som entreprenör, har haft förmånen att få leda transformerande förändringar.

– Personligt har jag genomlevt transformativa processer under flera delar av mitt liv, men framför allt sedan jag blev sjuk i Ulcerös Colit för 10 år sedan. Jag valde att se min sjukdom som ett meddelande till mig själv och har sedan dess varit inne i en mycket djup transformation där ingenting längre är som tidigare. Så allt jag skriver om är i högsta grad självupplevt. Att arbeta transformativt är både kladdigt, stökigt och alldeles, alldeles underbart på en och samma gång tycker jag.

I boken Fyra nycklar för framgångsrik förändring har Camilla utgått från de frågor hon fått av andra förändringsledare genom åren. Frågorna har cirkulerat kring fyra huvudteman: Hur skapar jag bra förutsättningar? Vad är förändring? Hur går jag från ord till handling? Hur håller jag i?

Dessa teman har blivit bokens fyra nycklar.

– De fyra nycklarna har det gemensamt att de belyser vad vi vet skapar så mycket trygghet som det bara går i förändring. För att detta ska kunna hända måste vi förstå både människa och plan. För vi vet att människor som är trygga vågar kasta sig ut i det okända.

Camilla berättar att det finns två grunder när hon skriver.

– Det ena är att det är viktigt att det jag pratar om är evidensbaserat. Jag är en stolt forskningsnörd med en särskild förtjusning i hur man kan omsätta forskning i sin vardag. Det andra är att samtal och lärande är viktigt för mig. Det finns ju många böcker om förändring och förändringsledning. Men jag ville inte skriva som alla andra. Jag ville att min bok skulle bli som ett samtal mellan mig och läsaren.

De viktigaste framgångsfaktorerna vid förändringsarbete är enligt Camilla bland annat att finna grundorsaken till förändringsbehovet och jobba med den, vara medveten om hur det egna agerandet som förändringsledare påverkar processen och att vara tydlig med hur varje enhet och varje individ bidrar till förändringen. Tålamod är också en nyckelfaktor.

– Jag brukar säga att jag är på mission för att hjälpa människor att hitta verktyg för att åstadkomma transformativ förändring. En transformativ förändring skiljer sig från andra typer av förändring genom att man tittar på och ifrågasätter vilka grundläggande antagande och beteende som ligger bakom det som ska förändras. En transformativ förändring är därför djupare, och involverar en hel organisation eller människa, säger Camilla och fortsätter:

– Så den är stökigare, jobbigare och kräver mer av oss. Den tar också längre tid att åstadkomma. Men som belöning så tar den på rätt ställen, och är långsiktigt hållbar. För vi förändrar det som är rätt och inte det som är lätt.

Boken vänder sig i första hand till den som har i uppdrag att jobba med människor i förändring och som vill ha verktyg för att förstå och leda förändring. Det kan vara en chef med ansvar för att leda förändring, en intern förändringsledare eller verksamhetsutvecklare, en coach eller rådgivare eller en extern förändringskonsult. 

– Det var min vision när jag skrev boken att den skulle användas som ett gemensamt samtalsunderlag i verksamheters förändringsprocesser. Boken är bra när man vill skapa ett gemensamt språk kring förändring i en organisation. Själv använder jag den som underlag i mitt arbete som förändringsledare, och i mina utvecklings- och coachprogram.

Om författaren

Camilla Persson bor utanför Lund i Skåne med sin familj. Efter att i många år arbetat som ledare med att bygga upp verksamheter från grunden eller utveckla verksamheter som inte fungerade så bra, tog hon steget, hoppade och startade Holistic Development där hon idag arbetar som transformativ förändringsledare, föreläsare och författare. Hon debuterade 2020 med Fyra nycklar för framgångsrik förändring.

Fyra nycklar för framgångsrik förändring

Fyra nycklar för framgångsrik förändring
Författare
Förlag Mindboozt Publications
GenreManagement
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor172
Vikt370 gr
Utgiven2020-10-31
SABQbab
ISBN 9789189011816
Vad skulle du vilja veta om förändring? Detta är den fråga som författare Camilla Persson ställt till de förändringsledare hon mött genom åren. Denna bok är hennes svar på de frågor hon fått från dem. Camilla säger: Jag har kokat ner dessa frågor till fyra områden som vi förändringsledare behöver ha koll på för att kunna driva framgångsrik förändring. Boken du håller i din hand är evidensbaserad, vilket innebär att jag har använt flera olika kunskapskällor för att svara på frågorna jag fått. Jag råkar vara forskningsnörd med en speciell förtjusning kring hur vi kan använda den kunskap som forskning ger oss för att skapa framgång i vår vardag. Jag har därför under många år följt både gammal och ny forskning inom området och vad man är överens om är framgångsfaktorer vid förändring. Dessa framgångsfaktorer har jag sedan omsatt i vardagsnära praktik för hur du kan driva framgångsrik förändring hos dig själv och andra. I den utgår jag både från mina egna erfarenheter under de år som jag själv arbetat med förändringsprojekt och de erfarenheter andra förändringsledare gjort tillsammans. Erfarenheter där saker både har gått bra, och riktigt dåligt emellanåt. Allt detta kommer du att hitta i Fyra nycklar för framgångsrik förändring. Ska vi börja titta närmare på den första nyckeln?
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll är artiklar som skrivs av journalister, men som finansieras av förlag eller författare som vill förmedla information om sina böcker. Det kan även vara andra företag med tjänster eller produkter för bokbranschen. Är du intresserad av att köpa sponsrade artiklar så kontakta en av våra säljare på sales@boktugg.se. Läs mer om våra Marknadspaket

tips@boktugg.se