ANNONS

Bok som inte vill bli läst årets bästsäljare hos Adlibris

"Boken som inte ville bli läst" av komikern och tv-profilen David Sundin sålde bäst i Adlibris sortiment. Arkivbild: Pontus Lundahl/TT.

”Boken som inte ville bli läst” av komikern och tv-profilen David Sundin (Bonnier Carlsen) toppar nätbokhandeln Adlibris lista över bästsäljande fysiska böcker under fjolåret.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg.

KÖP SUPPORTER-PREN fr. 1 kr/dag

”Det är nog få böcker som har kommit upp i samma volym under sitt första år. Det är en unik bok som trots sin titel bör bli läst”, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, i ett pressmeddelande.

I kategorin faktaböcker var det ”Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk” av Björn Natthiko, Caroline Bankler och Navid Modiri (Bonnier fakta) som sålde mest under 2020. ”Spegelmannen” av Lars Kepler (Albert Bonniers Förlag) var den deckare som såldes i flest fysiska exemplar under förra året.

I övriga kategorier sålde ”Balladen om sångfåglar och ormar” av Suzanne Collins (Bonnier Carlsen) bäst i kategorin ungdomsböcker, medan ”För dig som går på lågstadiet” av Reyhaneh Ahangaran (B Wahlström) såldes i flest exemplar i barnboksklassen (6–12 år).

Årets roman blev ”Där kräftorna sjunger” av Delia Owens (Bokförlaget Forum) – medan ”Baka i långpanna deluxe” av Frida Skattberg (Bonnier Fakta) utsågs till årets kokbok.

Fotnot: Några av de här titlarna var också de mest sålda böckerna i december 2020, på topplistorna som omfattar alla återförsäljare.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 7000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
TT

TT

Om du frågar någon vem som är Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är chansen stor att svaret blir "TT". Sedan 1921 har vi varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Vi gör andra bättre. Så presenterar sig TT på sin hemsida. Boktugg samarbetar med dem för att få tillgång till fler spännande nyheter och reportage än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL