ANNONS

Ana Rodrigo Höjer ny marknadschef för Bonnier Carlsen

Ana Rodrigo Höjer (foto: privat), ny marknadschef på Bonnier Carlsen, och Mattias Fyrenius (foto: Alexander Mahmoud), förlagschef.

Hösten 2020 tillträder Ana Rodrigo Höjer som ny marknadschef för Bonnier Carlsen. Hon kommer närmast från en roll som reklam- och varumärkeschef för Åhléns.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 350 kr/år.

Ana Rodrigo Höjer blir Bonnier Carlsens nya marknadschef. Hon kommer närmast från en roll som reklam- och varumärkeschef för Åhléns och har tidigare varit global affärsutvecklingschef och marknadschef för Star Stable. Hon är utbildad i Advertising & Marketing vid Fashion Institute, New York.

– Ana har en väldigt spännande bakgrund för oss och jag är säker på att hon kommer kunna hjälpa oss att nå ut än mer med våra fantastiska berättelser. Vi är inne i en expansiv fas just nu och det ska bli så roligt att jobba med Ana för att tillsammans se hur vi kan utveckla verksamheten ytterligare och ge våra böcker och läsningen/lyssningen den plats i samhället den verkligen förtjänar. Speciellt hennes digitala erfarenheter och hennes gedigna kunskaper kring varumärksesstrategier tror jag blir intressanta för oss, säger Mattias Fyrenius, förlagschef Bonnier Carlsen, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Ana beskriver det nya jobbet som ett drömuppdrag.

– Barn- och ungdomskultur ligger mig varmt om hjärtat och att få ansluta till Bonnier Carlsen med mina erfarenheter av varumärkesarbete och digital kommunikation i den expansiva och spännande period som de är inne i kändes som perfekt tajming för mig. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med mina kollegor på den nya marknadsavdelningen jobba för att allt fler barn och unga får tillgång till och möjlighet att upptäcka alla fantastiska berättelser och världar som ryms i en läsupplevelse, inte minst genom utvecklingen inom den digitala läsningen och lyssningen på barn- och ungdomssidan, säger hon i pressmeddelandet.

Hur ser du på att ge dig in i bokbranschen just nu med tanke på det skifte många menar pågår i samband med digitaliseringen och de utmaningar detta medför för hela branschen?
– För min del känns det bara spännande! Tycker att det är viktigt att inte vara rädd för förändring utan försöka fokusera på möjligheter istället. Det har aldrig sålts så många ex av barnböcker som nu, det visar ju på att intresset aldrig varit större – och då är vi bara i början på den här utvecklingen, säger Ana till Boktugg.

Och för den som undrar om ett eventuellt släktskap med barnboksförfattaren Dan Höjer: han är Anas svärfars syssling.

– Vi har aldrig träffats, men min sjuåring är ett stort fan så vi har många av hans böcker hemma, säger Ana.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL