ANNONS

Avslöjandet: Amazon.se är nästan klar för lansering

Ehandel.se avslöjar Amazon.se med exlusiva skärmdumpar från Amazons kommande svenska sajt. Nu är bara frågan - hur länge till dröjer det innan ehandelsjätten är live i Sverige? Och kommer Kindle att vara en del av hårdlanseringen? Bild: Ehandel.se

Efter åratal av rykten kan sajten Ehandel visa upp skärmdumpar på Amazon.se som av allt att döma är en sajt färdig för lansering nästan vilken dag som helst.

I fredagens nyhetsbrev skrev Boktugg en längre text om att flera nyhetsmedier återberättat de gamla ryktena om Amazon och det som alla redan mer eller mindre vet – att den amerikanska ehandelsjätten ska lansera i Sverige och troligen Norden till hösten. Förmodligen redan detta kvartal.

Men sent på fredagskvällen kunde sajten Ehandel, som bevakar just svensk och internationell ehandel, visa upp skärmdumpar från Amazon.se tack vare ett avslöjande som gjorts av den finska mjukvaruutvecklaren Jesse Leskinen.

ANNONS

”Ehandel.se kan avslöja att Amazon.se i princip är redo för lansering. E-handelsjätten behöver bara peka om domänen Amazon.se. Genom att själv peka Amazon.se till en av e-handlarens servrar på Irland så kan vi i skrivande stund surfa runt på en helt svensk Amazon.se-sajt”, skrev Ehandel.

Även om en stor del av texterna på denna dolda Amazon.se-sajt är översatta till svenska finns det mycket som fortfarande är på engelska eller tyska så arbetet är fortfarande inte klart. Det kan handla om veckor eller dagar kvar till lansering, beroende på hur man väljer att tolka det hela. Det kan även handla om att få de sista avtalen på plats med svenska butiker som ska sälja på marknadsplatsen.

Det handlade alltså om en fullt fungerande Amazon-sajt där kunder med ett befintligt Amazonkonto kunde logga in men istället för att dirigeras om till .se (Tyskland) eller .co.uk (Storbritannien) så kunde de uppleva Amazon.se så som den (sannolikt) kommer att se ut vid öppningen om några … månader, veckor eller dagar.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 350 kr/år.

Men, precis som vi skrev i Boktuggs nyhetsbrev, i fredags så har Amazon redan många kunder i Sverige. I sitt välkomstbrev (som inte heller är översatt till svenska ännu) skriver Amazon (vår översättning):

”Sedan lanseringen av Amazon.com 1995, har hundratusentals Amazonkunder i Sverige beställt miljoner produkter från existerande Amazonbutiker runtom i världen. Idag är vi stolta över att presentera lanseringen av Amazon.se som förbättrar shoppingupplevelsen för svenska kunder. Vi är exalterade att kunna lansera med ett utbud av miljontals produkter, inklusive produkter från tusentals lokala svenska företag i XX kategorier, från böcker, till hemförnödenheter, till hemelektronik, med låga priser, pålitliga leveranser och fantastisk kundtjänst.

Notera att böcker står som en av de första kategorierna Amazon räknar upp men också förnödenheter som är en rätt bred kategori. I princip kan den innefatta sortimentet av varor i en livsmedelsbutik …

Och för dig som av någon anledning missade eller inte hittar fredagens nyhetsbrev så saxar jag här in texten om Amazon. Som alltså skrevs ett dygn innan Ehandel gjorde sitt avslöjande. Saker och ting förändras snabbt i dessa tider. Exempelvis verkar Amazon nu ha stängt ner access till den dolda sajten även via IP-nummer.

Ur Boktuggs nyhetsbrev #222 (fredag 31 juli)

Amazon to Sweden: Vem är David och vem är Goliat?

I veckan kom nyheten att Amazon lanserar sin tjänst i Sverige i höst. Nej, jag skojar. DN skrev om nyheten som många andra medier, däribland Boktugg, skrivit om hela våren eller de senaste åren. Men vi kan vara överens om att det närmar sig. Tre veckor till skolstart är ett tecken på att hösten är här.

Många är rädda för Amazon. Och det är inte så konstigt, man ska ha respekt för ett företag som det andra kvartalet 2020 omsatte 88,9 miljarder dollar och gjorde en vinst på 5,2 miljarder dollar. 

Det är svårt att greppa de här siffrorna. Med dollarkursen i skrivande stund motsvarar det 770 miljarder kronor i omsättning och 45 miljarder i vinst. Vi kan ställa det i relation till en svensk detaljhandelsjätte: Ica har inte släppt sin Q2-rapport men första kvartalet omsatte Ica-gruppen 30,4 miljarder kronor.

För just bokbranschen blir det förstås groteskt att jämföra då exempelvis Akademibokhandeln under andra kvartalet omsatte 298 miljoner kronor.

Så vad händer i höst, då Amazon kanske slutligen lanserar en svenskspråkig sajt inför Black Friday? Det väcker också frågan om det är okej att kalla den för Black Friday – liksom ifall den kommer att påverkas av Covid-19.

Redan nu kommer signaler om att Halloween-firandet mer eller mindre ställs in i USA med anledning av pandemin. Öppet mål för alla komiker som kan skämta om att man ställer in det enda evenemang där majoriteten av deltagarna bär mask …

Kommer Amazon att krossa Adlibris och Bokus genom att starta ett priskrig på böcker? Sälja dem med förlust för att vara billigast? Det återstår att se. Sverige och även Norden är en pyttemarknad ur Amazons perspektiv.

Detta kan man tolka på två sätt: Amazon kan köpa både Akademibokhandeln/Bokus och Adlibris och båda ägarna skulle förmodligen sälja om priset var det rätta. Det vill säga över marknadsvärdet.

Men samtidigt är den svenska onlinemarknaden för böcker extremt mogen. Detsamma gäller den digitala marknaden genom streamingtjänsterna. Ur ett Amazonperspektiv vore det mer logiskt att köpa Storytel eller Nextory. Om vi utgår ifrån att Bookbeat inte är till salu.

Läser man tidningarna är det lätt att få bilden av att alla i bokbranschen drabbats negativt av Amazons etablering. Så är det naturligtvis inte. Småförlag och författare älskar i många fall Amazon eftersom de gett dem en försäljningskanal med bättre marginaler än den fysiska bokhandeln i USA erbjöd.

På den svenska marknaden har ju en stor del av denna transformation redan ägt rum. Det är ingen som vet vad som blir nästa våg eller nivå. Kommer bokbranschen att följa i spåren av film och musik – ja i så fall kommer det om tio år att finnas kvar mindre än femtio bokhandlar i Sverige och de flesta av dessa kommer att vara fokuserade på begagnade böcker.

Men alla mediaformat följer inte samma vägar. Och för Amazon finns det en rad produkter de kan sälja till svenskar som ger betydligt högre omsättning snabbt än svenska pappersböcker. 

Amazon kommer inte till Sverige i höst. Amazon är redan här. Amazon Data Services AB omsatte 907,5 miljoner kronor 2019. För 2018 var motsvarande siffra 351 Mkr. Dessutom har Amazon en filial som omsatte mellan 1-5 miljarder kronor 2019. Under våren har de registrerat ytterligare bolag i Sverige.

Amazon har varit i Sverige i flera år. Data Services som säljer molntjänster (typ webbhotell fast för företag i alla storlekar, inklusive globala banker) registrerades redan 2010. Hundratusentals svenskar har redan handlat böcker och andra varor på Amazon, köpt eböcker via Kindle och lyssnat på ljudböcker via Audible.

Enligt ett analysföretag, JustWatch, har Amazon Prime Video 11 procent av den svenska streamingmarknaden vilket skulle göra dem lika stora som C More. Just den jämförelsen ska man ta med en nypa salt. Men det tyder ändå på att Amazons videostreaming och kanske även antalet svenska Primekunder är mycket större än många trott.

Det blev en mycket längre analys än planerat. Men det blir en spännande höst för ehandlare och förlag.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL