Mari Koli, VD och förläggare på Schildts & Söderströms. Foto: Privat. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

Sommarserien 2020 – Mari Koli: Vi säljer bra i alla format

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Schildts & Söderströms räknade med ett försäljningstapp när corona slog till, men efter en liten svacka tog det fart och försäljningen har gått över förväntan.

Vi har passerat mitten av juli och många har semester, men Boktuggs sommarserie rullar vidare utan avbrott. Dagens medverkande är Mari Koli, vd för Schildts & Söderströms, ett finskt förlag som ger ut skönlitteratur, fackböcker och läromedel på svenska. Trots en svajig inledning i mars och april har försäljningen därefter legat över budget, och både digitala och tryckta format säljer.

Hur har våren varit för er på förlaget, med tanke på corona och annat?
– När hela Finland gick in för distansarbete i mars och det kändes som om hela samhället stod stilla, räknade vi med ett potentiellt försäljningstapp upp till 50 procent i försäljningen av allmänlitteratur. På S&S Litteratur och vår finska imprint, Kustantamo S&S, sackade försäljningen också efter i både mars och april, men sedan tog den fart igen. I dagsläget ligger vår försäljning över vårt budgeterade säljmål, vilket känns helt fantastiskt. Det intressanta är att vi säljer bra i alla format, både digitalt och i print. Vi har inte ändrat i våra utgivningslistor på grund av coronan utan kört på enligt ursprunglig plan och det har ju visat sig vara ett lyckat beslut, eftersom försäljningen drar, säger Mari. 

– I bokbranschen är det relativt enkelt att jobba på distans och vi har haft enbart positiva erfarenheter av interna virtuella möten under coronavåren. De flesta av oss på förlaget har jobbat länge tillsammans, vi känner varandra väl och är ett sammansvetsat team, vilket varit en klar fördel under undantagstillståndet. Tack vare vårens och sommarens erfarenheter av att jobba på distans kommer vi helt säkert att bygga upp en flexiblare organisationsmodell i framtiden, där vi kombinerar distansarbete och virtuella möten med dagar då alla jobbar fysiskt på förlaget. Jag tror att modellen minskar antalet onödiga och utdragna möten, ökar koncentrationsförmågan och hjälper till att sänka stressnivåerna hos medarbetarna.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 29,16 kr/mån.

Vilken är den viktigaste frågan i bokbranschen i höst?
– Coronans effekter för bokbranschen. Kommer det en andra våg i höst? Hur klarar sig de förlag och fysiska bokhandlar som upplevt ett omfattande försäljningstapp redan i vinter/vår, överlever de? Hur kommer coronans ekonomiska effekter att påverka konsumentbeteendet på sikt? 

Har du något somrigt läsminne, vad brukar du läsa på somrarna?
– Under semester väljer jag att läsa böcker som jag inte har möjlighet att läsa då direkt jobbrelaterad litteratur sväljer all den tid jag har. Ofta väljer jag ett tema för min sommarläsning som litteratur kring Bloomsbury-gruppen, nyläsning av klassiker eller de tio intressantaste titlar som utkommit på andra finska förlag. I sommar är rasism mitt tema. Jag har bland annat beställt Robin Diangelos White Fragility: Why it’s so hard for white people to talk about racism på nätet.

Tre titlar ur Schildts & Söderströms aktuella utgivning får lite extra utrymme i denna sommarintervju:

  • Otto Gabrielsson, Vildhavre. Sista brevet till pappa. ”Stark debutroman om varje barns behov av att bli sedd och bekräftad av sina föräldrar.”
  • Eva Frantz, För han var redan dö. ”Fullträff för deckarentusiasten som älskade Maria Lang när hon var som bäst.”
  • Philip Teir, Jungfrustigen. ”En stram och stilsäker roman om hur två själsfränder möts på en förlagsfest. En berättelse om svärtan att ge upp ett gott och tryggt familjeliv för något oemotståndligt men ännu delvis dolt, en kärleksroman.”

Är det någon aktuell bok från något annat förlag som du tänkt ”den måste jag läsa i sommar”?
– Ja, många! Väljer tre: Kris, kalas och kolhydrater av Anna Hellsten och Annina Rabe (Bonniers), Därför tar kärleken slut. De negativa relationernas sociologi av Eva Illouz (Daidalos), Hilary Mantels The Mirror and the Light i finsk översättning (Teos).

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Ny poesi utforskar mäns våld mot kvinnor

Diktsamlingen Hennes uppgång och fall beskriver en kärleksrelation som inleds med intensiv förälskelse men sedan övergår i våld. Det är Marie Strömbergs debut som författare men flera av dikterna skrev hon redan för 20 år sedan.

– De är inspirerade från samtal jag hade med kvinnor när jag jobbade natt inom psykiatrin. Många hade blivit utsatta för övergrepp och jag började skriva dikter för att bearbeta det jag fick höra. Det kändes viktigt att skriva ner deras berättelser för att dokumentera dem, säger Marie Strömberg.

Några av dikterna handlar om henne själv, men även majoriteten av dem som inte gör det är skrivna i jag-form. Ett stilistiskt grepp för att komma närmare läsaren.

– Jag tycker att det blir starkare i jag-form, men ville också skriva genom betraktarens ögon, säger hon.

Att det blev just poesi beror på att hon tycker om att utforska språket och leka med ord.

– I en dikt måste man väga varje ord och om man byter ut ett ord kan texten få en helt annan betydelse. Jag gillar att man kan uttrycka så mycket med några få rader, säger hon.

Text: Evelina Hertz

(...) Läs hela artikeln »