Nobelprismuseet satsar på barn och unga

Nobelprismuseet får ett anslag för att nå ut bredare. Pressbild: Hans Nilsson.

Nobelprismuseet i Stockholm har beviljats 84 miljoner kronor i projektanslag. Stödet ska användas för att utveckla museets folkbildande verksamhet och för att nå fler barn och unga.

Pengarna skänks av familjen Erling-Perssons stiftelse och Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Nobel Prize Museum invigdes i samband med Nobelprisets hundraårsjubileum 2001, och verksamheten har i första hand varit inriktad på internationella turister. Men de senaste åren har man arbetat allt mer för att öka intresset för vetenskap, litteratur och fredsfrågor också bland allmänheten i Sverige, med ett särskilt fokus på barn och lärare.

”Förändra världen”

”Våra projekt ska sprida Nobelprisets budskap om att människan kan förändra världen till det bättre och förmedla kunskap och saklighet, men också stimulera kreativitet och skaparkraft. Vi är mycket glada att vi nu kan höja ambitionsnivån för vår verksamhet ytterligare”, säger Erika Lanner, vd och museichef, i ett pressmeddelande.

Stödet ska användas under en femårsperiod, då man ska bjuda in till forskarpaneler, arrangera aktiviteter för lärare och producera flera utställningar kring hur vetenskapen samverkar med kulturen i samhället.

Bjuder in elever

Museet ska också ta fram nya format för en yngre målgrupp. Bland annat blir det fritidsklubbar med lärarstudenter i socioekonomiskt utsatta områden. Man ska också bjuda in gymnasieelever till ett projekt som för samman unga med representanter för litteraturyrken, och man planerar att vidareutveckla det digitala lektionsmaterialet ”Nobelprislektionen”.

Text: Elin Swedenmark/TT

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL