Ny rapport: Ljudboksabonnenter köper fler tryckta böcker än andra

Enligt Mediavision prenumererar 17 procent av de svenska hushållen på en streamingtjänst för ljudböcker. Dessutom köper ljudbokskunder i högre grad tryckta böcker än vad icke-abonnenter gör. Över 22 procent av ljudboksabonnenterna har köpt tryckta böcker under det senaste kvartalet. För dem utan abonnemang är andelen 16 procent.
– Ljudbokstjänsterna är inte ensam förklaring till sjunkande försäljningssiffror för tryckta böcker. Vi ser tydligt att ljudboksabonnenter i högre grad än icke-abonnenter köper tryckta böcker. Ett större läsintresse rent allmänt kan nog förklara detta, men det antyder också att tryckta böcker och ljudböcker ofta agerar som komplement. Detta märks i synnerhet bland unga, säger Mediavisions VD Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL