fbpx

Ny rapport: Ljudboksabonnenter köper fler tryckta böcker än andra

Enligt Mediavision prenumererar 17 procent av de svenska hushållen på en streamingtjänst för ljudböcker. Dessutom köper ljudbokskunder i högre grad tryckta böcker än vad icke-abonnenter gör. Över 22 procent av ljudboksabonnenterna har köpt tryckta böcker under det senaste kvartalet. För dem utan abonnemang är andelen 16 procent.
– Ljudbokstjänsterna är inte ensam förklaring till sjunkande försäljningssiffror för tryckta böcker. Vi ser tydligt att ljudboksabonnenter i högre grad än icke-abonnenter köper tryckta böcker. Ett större läsintresse rent allmänt kan nog förklara detta, men det antyder också att tryckta böcker och ljudböcker ofta agerar som komplement. Detta märks i synnerhet bland unga, säger Mediavisions VD Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny