Sålde tusentals presentböcker med resväska på köpet

När startupen Away skulle lansera sin resväska valde de att ge ut presentboken The Places We Return To. Away anlitade en skribent, intervjuade 40 influencers om resor. Inte bara för att marknadsföra väskan utan för att sälja den. Varje bok innehöll nämligen ett presentkort på en väska flera månader innan väskorna fanns att köpa. Böckerna såldes för 225 dollar styck (motsvarande 2100 kr). Away fick medialt genomslag och boken fanns med som julklappstips i över hundra tidningar och de sålde tusentals böcker med tillhörande presentkort på några veckor. Idag omsätter Away över 125 miljoner dollar och har tagit in 100 miljoner dollar i riskkapital. På att sälja väskor. (Trends.co)

Instagram var en av kanalerna när Away lanserade sin presentbok i november 2015 för att sälja den då ännu inte lanserade resväskan.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,