Facebook stoppade reklam för bok om sex

Facebook gör tummen ner för den här titeln som innehåller ordet "sex". Bakgrundsfoto: iStock.

När ett finländskt förlag skulle göra reklam för den svenska sexualupplysningsboken Respekt – en sexbok för killar på Facebook stoppades det av företaget, skriver Göteborgs-Posten.

Författaren till boken, Inti Chavez Perez, fick på fredagen besked från Facebook om att de inte accepterade att ordet ”sex” förekom i bokens titel. Därför får förlaget inte annonsera om boken hos företaget.

– Facebook menar att titeln är alltför sexuell och därför bryter mot deras regler, säger Inti Chavez Perez till tidningen.

Boken släpptes första gången år 2010 (Alfabeta) och har prisats av Författarförbundet, bland annat för att författaren reder ut sexuella frågor och går in på känsliga ämnen med ett enkelt språk, enligt förbundet.

En nyutgåva av boken släpptes i maj förra året. Nu är den på gång att släppas i omkring 15 andra länder, däribland Finland, Nederländerna, Sydkorea och USA. Hur lanseringen av boken ska gå till i de övriga länderna är oklart sedan Facebook stoppade det finländska förlagets kampanj.

LÄS ÄVEN: Facebook 15 år – så har det påverkat bokbranschen

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL