Norstedts ökar sin digitala försäljning med 52 procent

Otto Sjöberg, tidigare VD men numera styrelseordförande för Norstedts Förlagsgrupp. Foto: Stefan Tell.

Nästan en femtedel av omsättningen kommer nu från ljudböcker och eböcker, meddelar Norstedts Förlagsgrupp idag. De digitala intäkterna fortsätter öka.

Under 2018 har Norstedts Förlagsgrupp ökat sina digitala intäkter med 52 procent, meddelas i ett pressutskick. Den digitala försäljningen står nu för mer än 19 procent av intäkterna.

De pekar på ljudbokens allt starkare position som orsaken till ökningen. Marknaden för ljud växer och Norstedts har ökat sin nyutgivning av ljudböcker till 138 stycken i år.

Framförallt är det skönlitteratur och sakprosa i digitalt format som ökar, där mer än var tredje krona (35 procent) idag kommer från digitala kanaler. Även barn- och ungdomsböcker i ljudformat har ökat markant under året.

Storsäljarna är David Lagercrantz Mannen som sökte sin skugga, Anna Janssons Kvinnan på bänken och Agnes och Elias Våhlunds serie Handbok för superhjältar, meddelar Norstedts.

I Norstedts Förlagsgrupp ingår bland annat Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit och B Wahlström. Förlagsgruppen ingår sedan 2016 i Storytel-koncernen.

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,