fbpx

Norstedts ökar sin digitala försäljning med 52 procent

Otto Sjöberg, vd Norstedts Förlagsgrupp. Foto: Stefan Tell.

Nästan en femtedel av omsättningen kommer nu från ljudböcker och eböcker, meddelar Norstedts Förlagsgrupp idag. De digitala intäkterna fortsätter öka.

Under 2018 har Norstedts Förlagsgrupp ökat sina digitala intäkter med 52 procent, meddelas i ett pressutskick. Den digitala försäljningen står nu för mer än 19 procent av intäkterna.

De pekar på ljudbokens allt starkare position som orsaken till ökningen. Marknaden för ljud växer och Norstedts har ökat sin nyutgivning av ljudböcker till 138 stycken i år.

ANNONS

Framförallt är det skönlitteratur och sakprosa i digitalt format som ökar, där mer än var tredje krona (35 procent) idag kommer från digitala kanaler. Även barn- och ungdomsböcker i ljudformat har ökat markant under året.

Storsäljarna är David Lagercrantz Mannen som sökte sin skugga, Anna Janssons Kvinnan på bänken och Agnes och Elias Våhlunds serie Handbok för superhjältar, meddelar Norstedts.

I Norstedts Förlagsgrupp ingår bland annat Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit och B Wahlström. Förlagsgruppen ingår sedan 2016 i Storytel-koncernen.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny