Jens Liljestrand är nominerad till Stora fackbokspriset för sin biografi över Vilhelm Moberg. Foto: Fredrik Hjerling

Här är de nominerade till Stora fackbokspriset 2018

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Precis som förra året nomineras fem män och en kvinna till Stora fackbokspriset av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse, Sveriges största fackbokspris. Pristagaren presenteras i december.

Stora fackbokspriset instiftades 2011 och delas årligen ut av Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål. Man vill ”stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd”. Prissumman är på 125 000 kronor.

De nominerade författarna 2018

Jonna Bornemark: Det omätbaras renässans. En uppgörelse med pedanternas världsherravälde (Volante förlag)

Per I Gedin: När Sverige blev modernt. Gregor Paulsson, Vackrare vardagsvara, funktionalismen och Stockholmsutställningen 1930 (Bonniers)

Per Landin: Langbehns testamente. Ett tyskt århundrade i tio kapitel (Augusti förlag)

Jens Liljestrand: Mannen i skogen. En biografi över Vilhelm Moberg (Bonniers)

Jan Romgard: Polarforskaren som strandade i Kina. Johan Gunnar Andersson & de svenska Asienexpeditionerna (Fri tanke förlag)

HJÄLP OSS: Bli en Boktugg Supporter idag. Stödprenumeration från 10 kr/mån

Kari Tarkiainen: Moskoviten. Sverige och Ryssland 1478–1721 (Svenska Litteratursällskapet i Finland)

Tidigare vinnare av Stora fackbokspriset

2017 – Henrik Meinander, Gustaf Mannerheim. Aristokrat i vadmal (Lind & Co)

2016 – Max Engman, Språkfrågan, Finlandssvenskhetens uppkomst 1812 – 1922 (SLS/Atlantis).

2015 – Fredric Bedoire, Den svenska arkitekturens historia (Norstedts)

2014 – Susann Silfverstolpe, Silvergåvor från Sveriges regenter till Rysslands tsarer under 1600-talet (Atlantis)

2013 – Carl-Johan Malmberg, Stjärnan i foten: dikt och bild, bok och tanke hos William Blake (Wahlström och Widstrand)

2012 – Nina Burton, Flodernas bok (Bonniers).

2011 – Svante Nordin, Filosoferna (Atlantis).

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Ny poesi utforskar mäns våld mot kvinnor

Diktsamlingen Hennes uppgång och fall beskriver en kärleksrelation som inleds med intensiv förälskelse men sedan övergår i våld. Det är Marie Strömbergs debut som författare men flera av dikterna skrev hon redan för 20 år sedan.

– De är inspirerade från samtal jag hade med kvinnor när jag jobbade natt inom psykiatrin. Många hade blivit utsatta för övergrepp och jag började skriva dikter för att bearbeta det jag fick höra. Det kändes viktigt att skriva ner deras berättelser för att dokumentera dem, säger Marie Strömberg.

Några av dikterna handlar om henne själv, men även majoriteten av dem som inte gör det är skrivna i jag-form. Ett stilistiskt grepp för att komma närmare läsaren.

– Jag tycker att det blir starkare i jag-form, men ville också skriva genom betraktarens ögon, säger hon.

Att det blev just poesi beror på att hon tycker om att utforska språket och leka med ord.

– I en dikt måste man väga varje ord och om man byter ut ett ord kan texten få en helt annan betydelse. Jag gillar att man kan uttrycka så mycket med några få rader, säger hon.

Text: Evelina Hertz

(...) Läs hela artikeln »