Vad bokbranschen kan lära av digitala magasin

Digital läsning av både magasin och böcker ökar. Foto: Fotolia.

Allt fler väljer att läsa magasin i digital form via tjänster som Readly. Användarna läser nästan varje dag, enligt en ny rapport. Det finns lärdomar för bokbranschen.

Readly valde att avsluta sin satsning på böcker i april 2016, men tillväxten fortsätter på de digitala magasinen. För 99 kr/månad får användarna obegränsad tillgång till över 3 200 svenska och internationella titlar på ett och samma ställe. Den kan dessutom användas på upp till fem enheter, vilket innebär att hela familjen delar på ett abonnemang.

Bolaget dubblade omsättningen från 65 Mkr (2016) till 127 Mkr (2017) men gör fortsatt stora förluster (minus 70 Mkr förra året) som täcks av riskkapital.

Readly-rapporten kartlägger användarnas läsvanor, med fokus på de tre största marknaderna: Sverige, Tyskland och Storbritannien. Under 2017 lästes i Sverige 19 miljoner digitala magasin, vilket är en ökning med 33 procent från 2016. Kartläggningen visar också att en genomsnittlig svensk användare läser nästan varje dag, 22 gånger i månaden och ca 21 minuter per tillfälle, betydligt mer än vad genomsnittssvensken lägger på pappersmagasin (Mediebarometern 2017).

Så vad betyder detta för bokbranschen? Tja, till att börja med är tidningar något helt annat än böcker. De tre mest lästa titlarna i Sverige 2017 på Readly var exempelvis skvallertidningarna Hänt Extra, Hänt i veckan och Svensk Damtidning.

Men det finns också mönster som är intressanta och kan överföras. ”Rapporten visar också att Readlys läsare tycker appen förbättrar deras livskvalité i främst tre avseenden: 89 procent uppger tillgången till mer varierat innehåll, att man slipper släpa runt på fysiska magasin kommer tvåa med 81 procent, och 73 procent tycker att det är möjligheten att läsa magasin var man än befinner sig.”

Det förstnämnda med varierat innehåll är knappast överförbart till bokbranschen. Det är däremot de två sistnämnda. Två tydliga och rationella skäl till att exempelvis eböcker överträffar pappersböcker i väldigt många situationer.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL