fbpx

Bonnier Publishing startar två nya imprints i USA

Bonniers går på offensiven i USA. Nyligen startade de imprintet Blue Streak Books och nu meddelas att brittiska förlaget Igloo Books ska lanseras i USA.

Det var i oktober 2014 som Bonnier Publishing meddelade att de köpt det brittiska förlaget Igloo Books som då omsatte 30 miljoner pund och tillsammans med Bonniers tidigare 55 miljoner pund tog dem närmare målet att omsätta 100 miljoner pund i Storbritannien. Igloo Books ger ut ”prisvärda” böcker för både barn och vuxna och har redan tidigare försäljning på 36 språk i 58 länder, enligt deras hemsida.

Sedan länge står det klart att Bonniers möjligheter att växa på den svenska marknaden är begränsade och att det är utomlands som tillväxten ska ske.

ANNONS

Bonnier Books ökade omsättningen till 7,69 miljarder kronor 2016 jämfört med 6,969 miljarder kronor 2015. Rörelseresultatet blev 427 (422) miljoner kronor.

”De tyska förlagen inom Bonnier Media Deutschland förbättrade lönsamheten kraftigt, och även svenska Bonnierförlagen noterade ökad försäljning och förbättrat resultat, med en digital bokförsäljning som för första gången passerade 100 miljoner kronor.”, skrev Bonniers i en kommentar till 2016 års bokslut.

Nu verkar de skruva upp tempot i USA. Igloo Books ska alltså bli ett imprint på den amerikanska marknaden med en planerad utgivning på hela 150 titlar årligen, skriver Publishers Weekly. De bygger upp en redaktion i USA för att producera böcker anpassade till den amerikanska marknaden.

ANNONS

För tre veckor sedan meddelade Bonnier Publishing USA att Weldon Owen skulle starta ett nytt imprint för presentböcker, Blue Streak Books, som ska fokusera på böcker om populärkultur, underhållning och stil med en planerad utgivning på runt 25 illustrerade titlar för den globala marknaden varje år.

En del av utgivningen blir licensprodukter kopplade till tv-serier som Ink Master och RuPaul’s Drag Race, skriver Publishers Weekly.

– Det finns en verklig möjlighet just nu för en välproducerad utgivning av revolutionerande, trenddrivna och snabbt-till-marknaden-böcker, säger Roger Shaw, förläggare och vd för Weldon Owen.

Gör som 5000+ andra Boktuggläsare ...

... prenumerera på vårt nyhetsbrev (kostnadsfritt). I din mejlbox varje vecka så du inte missar några viktiga nyheter i bokbranschen.

Din epostadress används enbart av Boktugg och delas aldrig med tredje part.

 

Bilden: Läsare i New York (där Bonnier Publishing USA har sitt huvudkontor), foto: katy_89, Fotolia.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt. Till priset av en en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) stöttar du den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år. Plus att du får tillgång (japp, där har vi en betalvägg) till ett växande bibliotek av artikelserier och ett exklusivt nyhetsbrev endast för INSIDERs.
Det tar bara en minut att bli en INSIDER idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.