fbpx

Bonnier Publishing startar två nya imprints i USA

Bonniers går på offensiven i USA. Nyligen startade de imprintet Blue Streak Books och nu meddelas att brittiska förlaget Igloo Books ska lanseras i USA.

Det var i oktober 2014 som Bonnier Publishing meddelade att de köpt det brittiska förlaget Igloo Books som då omsatte 30 miljoner pund och tillsammans med Bonniers tidigare 55 miljoner pund tog dem närmare målet att omsätta 100 miljoner pund i Storbritannien. Igloo Books ger ut ”prisvärda” böcker för både barn och vuxna och har redan tidigare försäljning på 36 språk i 58 länder, enligt deras hemsida.

Sedan länge står det klart att Bonniers möjligheter att växa på den svenska marknaden är begränsade och att det är utomlands som tillväxten ska ske.

ANNONS

Bonnier Books ökade omsättningen till 7,69 miljarder kronor 2016 jämfört med 6,969 miljarder kronor 2015. Rörelseresultatet blev 427 (422) miljoner kronor.

”De tyska förlagen inom Bonnier Media Deutschland förbättrade lönsamheten kraftigt, och även svenska Bonnierförlagen noterade ökad försäljning och förbättrat resultat, med en digital bokförsäljning som för första gången passerade 100 miljoner kronor.”, skrev Bonniers i en kommentar till 2016 års bokslut.

Nu verkar de skruva upp tempot i USA. Igloo Books ska alltså bli ett imprint på den amerikanska marknaden med en planerad utgivning på hela 150 titlar årligen, skriver Publishers Weekly. De bygger upp en redaktion i USA för att producera böcker anpassade till den amerikanska marknaden.

För tre veckor sedan meddelade Bonnier Publishing USA att Weldon Owen skulle starta ett nytt imprint för presentböcker, Blue Streak Books, som ska fokusera på böcker om populärkultur, underhållning och stil med en planerad utgivning på runt 25 illustrerade titlar för den globala marknaden varje år.

En del av utgivningen blir licensprodukter kopplade till tv-serier som Ink Master och RuPaul’s Drag Race, skriver Publishers Weekly.

– Det finns en verklig möjlighet just nu för en välproducerad utgivning av revolutionerande, trenddrivna och snabbt-till-marknaden-böcker, säger Roger Shaw, förläggare och vd för Weldon Owen.

 

Bilden: Läsare i New York (där Bonnier Publishing USA har sitt huvudkontor), foto: katy_89, Fotolia.


❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny