Barnes & Noble: Julförsäljningen 2016 sjönk 9 procent

Barnes & Noble, butik i Indianapolis. Foto: iStock.

Igår var det glada besked från UK om en bra julförsäljning och ökad bokförsäljning 2016. Idag meddelar amerikanska Barnes & Noble att deras jul var sämre än väntat, ett tapp på 9 procent jämfört med samma period 2015.

Julförsäljningen (eller egentligen Holiday Sales) som Barnes & Noble hänvisar till är en nio veckor lång period som slutade 31 december, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Det positiva är att tappet främst låg på en minskad försäljning av målarböcker för vuxna och målartillbehör. Dessutom en minskad CD-försäljning jämfört med 2015 då Adeles nya album var den bäst säljande musik-CD:n i Barnes & Nobles historia. Dessa båda stod i jämförelse för en tredjedel av försäljningsminskningen.

– Även om böcker överträffade företaget som helhet är vi inte nöjda med våra resultat. Lyckligtvis har besökstraffiken och försäljningen förbättrats efter helgerna och vi är optimistiska inför resten av verksamhetsåret. Vi tror att den här väldigt ovanliga retail-säsongen nu ligger bakom oss, sa Len Riggio, vd för Barnes & Noble, Inc.

Flera butikskedjor i USA har hänvisat minskad försäljning till påverkan från det amerikanska presidentvalet.

Om butikerna tappade så ökade åtminstone försäljningen via nätet på BN.com med två procent under perioden.

Barnes & Noble har 640 butiker och 28 000 anställda och är den enda kedjan av bokhandlare som finns i hela USA (butiker i 50 delstater). Bolaget räknar med att göra en vinst på runt 200 miljoner dollar för 2017 (bolagets räkenskapsår är 52 eller 53 veckor med bokslut i slutet av april eller början av maj) med en omsättning på drygt 4 miljarder dollar. Det skulle vara en klar förbättring jämfört med 2016 års vinst på 14 miljoner dollar.

Nook, Barnes & Nobles digitala affärsområde för eböcker och läsplattor men även digitala magasin, beräknas göra en förlust på 25 miljoner dollar.

Bilden: En Barnes & Noble-bokhandel i Indianapolis, USA. Foto: jetcityimage, iStockphoto

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL