ANNONS

Audible: Ljudboksrevolutionen har bara börjat

Young beautiful friends together outdoors, listening music, using tablet PC and smartphone.

Ljudböckerna fick utrymme på Futurebooks 2016, med rubriken Audiobook Revolution, talade en panel om möjligheterna. Alla verkade eniga om att det finns mycket potential kvar att växa.

Den svenska ljudboksmarknaden är sett till antalet titlar fortfarande ganska liten. Även om det finns röster som menar att utgivningen exploderat och kanske växt för fort när alla förlag plötsligt vill göra ljudböcker och rida på streamingvågen.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

– Det ges ut ungefär 1200 nya titlar i år och frågan är hur mycket den existerande ljudbokspubliken kan ta emot och när det börjar bli trångt, sa Storysides VD Helena Gustafsson i en intervju med Svensk Bokhandel. Storyside räknar själva med att ge ut runt 300 ljudbokstitlar nästa år.

Men på Futurebooks 2016 i London var tankegångarna nästan de omvända.

– Efterfrågan är fortfarande större än utbudet och det finns tusentals titlar som inte konvereras till audio. Vissa genrer är i högsta grad dåligt representerade. Bokindustrin har en lång väg att gå när det gäller att tillfredställa kunderna, sa Laurence Howell på Audible UK, enligt The Bookseller.

Då ska man tänka på att Audible har över 250 000 titlar på sin brittiska website. Audible ägs sedan 2008 av Amazon.

ANNONS

Den amerikanska ljudboksmarknaden har fördubblats (i dollar) på fyra år, till 1,77 miljarder dollar 2015. En femtedel av detta är CD-försäljning vilket innebär att digitala ljudböcker utgör den största delen av marknaden.

På den tyska marknaden stod CD för 70-75 procent av marknaden, enligt Marc Sieper på Bastei Lubbe. En signal om att det landet står inför en snabb digitalisering de närmsta åren.

Storytels VD Jonas Tellander fanns också med i panelen och berättade att 15 procent av den svenska bokmarknaden utgörs av ljudböcker när man räknar i kronor – men 25 procent av marknaden när man tittar på volymen. Han förväntar sig att ljudböcker står för 50 procent av volymen inom några år.

Läs hela artikeln på The Bookseller.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se