Audible: Ljudboksrevolutionen har bara börjat

Young beautiful friends together outdoors, listening music, using tablet PC and smartphone.

Ljudböckerna fick utrymme på Futurebooks 2016, med rubriken Audiobook Revolution, talade en panel om möjligheterna. Alla verkade eniga om att det finns mycket potential kvar att växa.

Den svenska ljudboksmarknaden är sett till antalet titlar fortfarande ganska liten. Även om det finns röster som menar att utgivningen exploderat och kanske växt för fort när alla förlag plötsligt vill göra ljudböcker och rida på streamingvågen.

– Det ges ut ungefär 1200 nya titlar i år och frågan är hur mycket den existerande ljudbokspubliken kan ta emot och när det börjar bli trångt, sa Storysides VD Helena Gustafsson i en intervju med Svensk Bokhandel. Storyside räknar själva med att ge ut runt 300 ljudbokstitlar nästa år.

Men på Futurebooks 2016 i London var tankegångarna nästan de omvända.

– Efterfrågan är fortfarande större än utbudet och det finns tusentals titlar som inte konvereras till audio. Vissa genrer är i högsta grad dåligt representerade. Bokindustrin har en lång väg att gå när det gäller att tillfredställa kunderna, sa Laurence Howell på Audible UK, enligt The Bookseller.

Då ska man tänka på att Audible har över 250 000 titlar på sin brittiska website. Audible ägs sedan 2008 av Amazon.

Den amerikanska ljudboksmarknaden har fördubblats (i dollar) på fyra år, till 1,77 miljarder dollar 2015. En femtedel av detta är CD-försäljning vilket innebär att digitala ljudböcker utgör den största delen av marknaden.

På den tyska marknaden stod CD för 70-75 procent av marknaden, enligt Marc Sieper på Bastei Lubbe. En signal om att det landet står inför en snabb digitalisering de närmsta åren.

Storytels VD Jonas Tellander fanns också med i panelen och berättade att 15 procent av den svenska bokmarknaden utgörs av ljudböcker när man räknar i kronor – men 25 procent av marknaden när man tittar på volymen. Han förväntar sig att ljudböcker står för 50 procent av volymen inom några år.

Läs hela artikeln på The Bookseller.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL