Varje fejkad profil sänker förtroendet för Boktipset

Betygsskandalen på Boktipset.se sänker inte bara förtroendet för betygen på Boktipset och Adlibris, utan även på recensioner på sajterna – och i förlängningen även på andra nätsajter, skriver Boktuggs Sölve Dahlgren.

Det sägs att ingenting säljer böcker som rekommendationer från vänner, i andra branscher väger främlingars betyg och omdömen lika tungt – exempelvis på resesajter som Tripadvisor där resenärer kan skriva recensioner och sätta betyg på olika hotell och restauranger.
På samma sätt har svenska Boktipset fungerat. Bonniers mångmiljonsatsning från 2009 där Sigge Eklund var konceptansvarig medan tekniken lånades från filmcommunityt Filmtipset. Sajten lyfte dock aldrig riktigt trots kända författarprofiler och elaka tungor menar att det var därför Bonniers valde att koppla in betygen på Adlibris och därigenom tvinga in nätbokhandelns kunder på Boktipset.se för betygsättning. Vilket då skulle ge fler användare där.
De senaste halvåret verkar dock engagemanget på och för Boktipset.se från ägarens sida ha minskat. Den tekniska plattformen har inte utvecklats mycket sedan 2009 och enligt uppgifter egentligen bara marginellt sedan Filmtipset lanserades år 2000.

Allt bygger på ett förtroende, du som läsare litar på främlingars omdöme och att den stora gruppen är ärlig i sina betyg precis som du själv är.
Det är inte samma sak som att det stämmer överens med din egen syn. Både hotell och böcker betygsätts subjektivt. Förväntningarna på ett femstjärnigt hotell är högre än ett tvåstjärnigt. En affärsresenär har andra krav än en backpacker, liksom en barnfamilj letar efter andra saker än ett pensionärspar.
På samma sätt kan man tänka sig att bokläsare har högre förväntningar på en ny deckare av Leif GW Persson eller en ny roman av Lena Andersson än på en okänd debutant.
Men det vi inte förväntar oss på varken Trivago eller Boktipset är att någon försöker manipulera betygen. Den som äger ett hotell kan frestas att skapa falska profiler och gå in och betygsätt sitt eget hotell med topprecensioner för att kompensera för att någon annan gett dem en etta efter att ha svettats på grund av trasig luftkonditionering.
Ett förlag eller en författare skulle kunna frestas att ge sina egna böcker lite höga betyg så att de ska komma högre upp på en topplista eller upptäckas av någon. Vilket verkar vara vad som hänt på Boktipset.

Att uppmana trogna och nöjda läsare att gå in och betygsätta och skriva recensioner har jag inget problem med. Men därifrån till att fiktiva personer används för att höja en bok till skyarna är steget långt.
Eller än värre – att skriva ner en konkurrent med lägre betyg eller sura kommentarer och recensioner. Det här förekommer tydligen i USA – och även i Sverige?

Än mer allvarligt blir det då Boktipsets betyg numera också används av Adlibris. Tidigare hade Adlibris samma modell som Bokus, dvs att du var tvungen att vara inloggad som kund hos Adlibris för att kunna sätta betyg. Detta innebar förstås att tröskeln för att skapa fejkkonton var högre, även om det förstås var möjligt även då.
Hur ska man stoppa missbruket? Ja, en väg är att använda inloggning via Facebook och/eller Google. Det skapar åtminstone mer jobb för bedragare som vill skapa ett stort antal profiler. Men även Facebook har mängder av fejkprofiler, så inte heller det är vattentätt.
Man kan också knyta ett konto till ett mobilnummer och skicka en bekräftelsekod dit vid skapande av kontot.
Men för en nätbokhandlare är en given möjlighet att faktiskt kräva att du har ett registrerat konto och att du någon gång faktiskt har handlat med kontot. Då blir det dessutom väldigt dyrt att skapa flera fejkade konton.
Den som vill och är beredd att lägga tid och pengar på det kommer alltid att kunna manipulera ett system. Men de förstör för oss alla. Ju fler som fejkar betyg – ju färre litar på betygen. Därmed försvinner hela nyttan med dem, nämligen att de kan fungera som köpråd för oss som läsare.

Sölve Dahlgren
redaktör Boktugg.se

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL