Fler förlag skapar egna köpkanaler

Vindarna vänder, och i USA börjar det allt mer pratas om bokförlag som skapar egna köpkanaler för att undkomma jättarnas monopolliknande grepp.

Amazon verkar ha ett järngrepp om försäljningen med grund i stora volymer och möjlighet att pressa priserna. Nu är dock fler och fler förlag på väg att utmana jättarna och satsar på egna lösningar när det kommer till att nå kunder på fler fronter och skapa möjligheter att sälja böcker via egna kanaler.

Precis som boktugg skrivit om tidigare så har återlanserade det amerikanska bokförlaget Harper Collins sin hemsida under hösten med fokus på direktförsäljning av förlagets titlar. Nu verkar det som att fler och fler förlag är intresserade av att följa i dessa fotspår. Att rikta sig direkt till kunderna kan även ge mer än ökad försäljning och är ett steg i att knyta kontakt med kunderna, att kunna nå ut till dem direkt och att skapa en känsla kring både böcker och förlaget som varumärke.

I Sverige har vi ännu inte riktigt kommit till samma punkt, men självklart finns det en nyfikenhet kring hur marknaden här kommer att utvecklas och om de svenska förlagen följer i sina amerikanska likars fotspår. Precis som boktugg spått tidigare så är denna historia med all sannolikhet ännu inte avslutad.

Foto: Antony Mayfield

retired1@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,