Lars Wilderängs ”Stjärnklart” blir TV-serie

Film- och tv-rättigheterna till Lars Wilderängs roman Stjärnklart har sålts till produktionsbolaget Bob Film.

Romanen Stjärnklart skildrar ett antal karaktärers liv i ett Sverige som drabbas av märkliga händelser, bland annat flera strömavbrott. Handlingen kretsar kring bristerna i dagens högteknologiska samhälle. Romanen har lockat till sig intresse från ett par olika produktionsbolag, och vi frågade Lars Wilderäng själv om vad det var som främst gjorde bolagen intresserade.

– Det var främst storyn, karaktärerna och den svenska miljön som drog till sig intresset från de två olika produktionsbolag som kontaktat mig om Stjärnklart. Försäljningsvolymerna är ju fortfarande mid-list och trevliga, men inte spektakulära, säger Wilderäng.

Uppmärksamheten kring boken och försäljningsframgångarna kan ha fått produktionsbolagen att läsa boken, men Wilderäng tror inte att det är anledningen till att de tog kontakt med honom utan snarare berättelsen i helhet. Han menar att det finns så mycket mer försäljningssiffror som drar till sig intresse. Han tar upp ett exempel genom en bok han själv tycker är fantastisk: Robert Karjels De redan döda, vars försäljningssiffror inte har varit fantastiska men är en så stark berättelse att den gått direkt till Hollywood-film.

Vi ställde samma fråga till Wilderäng, som vi gjorde i en tidigare intervju med Lena Stjernström från Grand Agency. Vad är det som driver författare att få sina böcker omgjorda till film eller tv-format?

– Som författare är det förstås en bekräftelse på författandet och ger ett litet tillskott till inkomsterna, vilket som mid-list är välbehövligt. Roligast är dock att få se någon annans omtolkning av boken och att tänka i banor kring hur handlingen ska gestaltas på TV. Saker som berättas eller är interna tankar hos ett perspektiv måste istället visas, vilket gör att en del scener tillkommer. Samtidigt kan annat strykas, eller gestaltas på annat sätt. Fast den största drivkraften är ändå att man via ytterligare ett medium som film- eller TV når ut till en bredare publik. Trots allt finns det en del budskap inblandat i underhållningen, som jag gärna ser att fler tar till sig.

Foto: Ulrica Wilderäng

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL