Yrke: Lärare : om alla elevers rätt till kunskap

Yrke: Lärare : om alla elevers rätt till kunskap
Serie Debatt & Samhälle
Författare
Förlag Optimal Förlag
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor215
Vikt474 gr
Utgiven2011-08-31
SABEmia
ISBN 9789172412231
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
<h3>Det är på läraren det hänger</h3> Johan Kant hymlar inte med sina åsikter, om sin vision av framtidens skola i Sverige. Han diskuterar lärarrollens utmaningar och möjligheter.

Yrke: Lärare är en inspirationsbok för lärare och lärarutbildare, en debatt- bok om svensk skolpolitik för skolledare och beslutsfattare. Och inte minst - en bok till alla föräldrar som är intresserade av skolfrågor.

"Alla elever kan lyckas. Jag vet att det går att lyckas med alla elever, men man måste ställa höga krav på läraren och skolan. Under mina år som lärare har jag jobbat med målet att alla elever ska lyckas i skolan, det vill säga få kunskap, självförtroende och betyg. Under dessa år har jag också byggt upp en metodik som jag kallar seminarieundervisning.

I Yrke: Lärare beskriver jag arbetet på en förortsskola som hade brister i uppföljningen. Jag ger också många exempel på elevöden, där skolan inte hade gjort sitt jobb. Boken beskriver seminarieundervisningen som metod - från planering och genomförande till bedömning. Men den är också ett inlägg i skoldebatten, där jag tar mig friheten att dela ut en del kängor."

Johan Kant

Johan Kant är biträdande rektor vid Vikingaskolan i Haninge kommun utanför Stockholm. I tio år har han undervisat på Jordbromalmsskolan i Haninge, en typisk så kallad problemskola där 90 procent av eleverna har utländsk bakgrund.

Följ Johan Kants blogg: <a target=_Blank href=http://johankant.wordpress.com><u>länk</u></a>

Se Johan Kant berätta om hur han undervisar enligt Seminariemetoden: <a target=_Blank href=http://www.skolvarlden.se/webb-tv><u>länk</u></a>

"Skolledare, lärare och lärarstudenter får en lång rad goda exempel på hur man kan gå tillväga för att ge eleverna ett grundläggande kunskapsstoff. Även då utgångsläget - elever med dåliga förkunskaper, bristande självförtroende och en negativ inställning till skolarbetet - är svårt."
Karl-Olof Andersson, Pedagogiska magasinet