Språkdidaktiska perspektiv

Språkdidaktiska perspektiv
Serie Tornberg m.fl./Språkdidaktiska perspektiv
Förlag Liber
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor192
Vikt257 gr
Utgiven2009-09-29
ISBN 9789147093359
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Detta är en antologi som i elva artiklar presenterar delar av den språkdidaktiska forskning som pågår i Sverige idag. Med utgångspunkt bland annat i språkfilosofi, frågor om identitet och makt och kommunikationsteori problematiserar författarna några grundläggande perspektiv på språkundervisning bland annat genom en diskussion av begrepp som literacy, voice, meningsskapande, kollaborativt lärande, metakognition, bedömningsproblematik och kritisk pedagogik.

Boken vänder sig till blivande språklärare som befinner sig i slutet av sin grundutbildning, till lärare i fortbildning och till forskarstuderande, men naturligtvis också till andra med ett intresse för språkdidaktisk forskning.

<strong>Om författarna</strong>
Redaktörer är Ulrika Tornberg vid Örebro universitet och Anita Malmqvist och Ingela Valfridsson vid Umeå universitet. Övriga författare är: Eva Larsson Ringqvist, Anna Thyberg, Angela Marx Åberg, Ann-Kari Sundberg, Christina Rosén och Joakim Stolz vid Växjö universitet samt Gudrun Erickson, Britt Marie Apelgren och Marianne Molander Beyer vid Göteborgs universitet.