Organisationspedagogik - Teorier, begrepp och forskningsexempel

Området organisationspedagogik är inriktat på lärande vid arbetsplatser och andra sammanhang där människor organiserar sig i sin vardag. Denna antologi ger en introduktion till forskningsområdet utifrån aktuella teorier, begrepp och forskningsstudier.

Författarna beskriver social interaktion och vardaglig praktik i olika typer av organisering samt visar på betydelsen av det breda fenomenet lärande. Här ges exempel från en mängd områden, alltifrån sjukvård, socialtjänst och kommunal samverkan kring prevention av könsstympning och hedersrelaterat våld samt bemannings­anställningar inom industri, till konstvärlden, dataspelsbranschen, rockband, radiostation, studieförbund och aktivistnätverk. De presenterade forskningsansatserna kan ge inspiration att utforska, analysera och förstå lärande och dess förutsättningar. Kapitlen kan också fungera som vägvisare för vidare studier och som underlag för praktisk organisationsutveckling.

Boken riktar sig till studenter inom personal, ledarskap, kommunikation och angränsande områden, men även till andra med intresse för pedagogiska frågor inom organisationslivet.