Ämneslärarens arbete : didaktiska perspektiv

Ämneslärarens arbete : didaktiska perspektiv
Serie Utbildningsvetenskaplig kärna
Författare
Förlag Natur & Kultur Digital
GenrePedagogik
FormatEbok (nedladdning & online)
SpråkSvenska
Vikt0
Utgiven2022-07-04
SABEab
ISBN 9789127828919

Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

<em>&Auml;mnesl&auml;rarens arbete &ndash; didaktiska perspektiv</em> &auml;r en grundbok som i f&ouml;rsta hand riktar sig till blivande &auml;mnesl&auml;rare, men kan med f&ouml;rdel &auml;ven l&auml;sas av verksamma l&auml;rare. Boken behandlar den utbildningsvetenskapliga k&auml;rnans alla delar. Exempel p&aring; olika undervisnings&auml;mnen p&aring; h&ouml;gstadiet och gymnasiet anv&auml;nds f&ouml;r att behandla bildning, kunskap, l&auml;rande, undervisning och bed&ouml;mning i ett komparativt &auml;mnesdidaktiskt perspektiv.

<em>&Auml;mnesl&auml;rarens arbete</em> inneh&aring;ller &ouml;versikter &ouml;ver didaktik, l&auml;roplansteori, betygssystem och sekund&auml;rskolans historiska utveckling samt belyser fr&aring;gor om:
&bull; skolans bildningsuppdrag
&bull; ledarskap, bed&ouml;mning och specialpedagogik som en del av l&auml;rares didaktiska arbete
&bull; olika undervisningstraditioner och spr&aring;kliga praktiker
&bull; didaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete.

<strong>Maria Andr&eacute;e</strong> &auml;r docent i naturvetenskaps&auml;mnenas didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar framf&ouml;r allt om relationen mellan undervisning och l&auml;rande och vad det inneb&auml;r att utveckla kunskap i naturvetenskapliga &auml;mnen. Hon &auml;r ocks&aring; verksam som vetenskaplig ledare vid Stockholm Teaching &amp; Learning Studies (STLS). STLS &auml;r en plattform f&ouml;r undervisningsutvecklande &auml;mnesdidaktisk forskning som involverar verksamma l&auml;rare.

<strong>Gabriel Bladh</strong> &auml;r professor i samh&auml;llsvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet. Han har m&aring;ng&aring;rig erfarenhet som l&auml;rarutbildare och bedriver forskning kring &auml;mnesdidaktik, d&auml;r han &auml;r s&auml;rskilt intresserad av skol&auml;mnet geografi och hur geografiska kunskaper och perspektiv utvecklas och anv&auml;nds i skola, vetenskap och vardag. Gabriel &auml;r docent i kulturgeografi, och hans forskning har ocks&aring; behandlat landskapsforskning, skogsfinnarnas historia och kultur samt geografisk id&eacute;historia.

<strong>Ingrid Carlgren</strong> &auml;r professor emerita i pedagogik vid Stockholms universitet. Hon har i sin forskning studerat l&auml;rares arbete, yrkeskunskaper och utbildning samt fr&aring;gor om undervisning och kunskap. Har tidigare bland annat varit rektor f&ouml;r L&auml;rarh&ouml;gskolan i Stockholm samt drivit fr&aring;gor om praktikn&auml;ra forskning och forskarskolor f&ouml;r l&auml;rare. Detta arbete har bland annat omfattat utvecklingen av plattformen STLS (Stockholm Teaching &amp; Learning Studies), &auml;mnesdidaktiska forskarskolor f&ouml;r l&auml;rare och utvecklingen av ForskUL (Forskning om undervisning och l&auml;rande) &ndash; en vetenskaplig tidskrift f&ouml;r praktikn&auml;ra forskning.

<strong>Malin Tv&auml;r&aring;na</strong> &auml;r universitetslektor i &auml;mnesdidaktik vid Uppsala universitet och gymnasiel&auml;rare i samh&auml;llskunskap, svenska och filosofi. Hon undervisar och forskar om samh&auml;llskunskapsdidaktik och om didaktiskt ledarskap. Hennes forskningsintressen ber&ouml;r s&auml;rskilt kritiskt t&auml;nkande, visuella representationer, r&auml;ttvisefr&aring;gor och undervisningsutveckling inom samh&auml;llsvetenskapliga &auml;mnen.

<h3>
Sagt om boken:</h3>

"I 14 v&auml;lskrivna kapitel redog&ouml;r f&ouml;rfattarna f&ouml;r ett stort antal delar av det l&auml;raren beh&ouml;ver kunna i sin vardag. [...] Spr&aring;kligt och inneh&aring;llsligt torde texterna inte utg&ouml;ra n&aring;gra sv&aring;righeter f&ouml;r m&aring;lgruppen, som kan till&auml;gna sig mycket matnyttigt h&auml;r. Min uppfattning &auml;r att boken uppfyller sitt syfte."
<strong>Linus Bj&ouml;rk, BTJ-h&auml;ftet nr 1, 2022</strong>