Utbildning och undervisning i särskolan : Forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter

Utbildning och undervisning i särskolan : Forskningsinsikter möter lärar- och eleverfarenheter
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor135
Vikt333 gr
Utgiven2021-01-28
SABEa
ISBN 9789127827653

Särskolan är en skolform där elever med intellektuell funktionsnedsättning ska få möjlighet till lärande och utveckling. Men hur är de skol- och undervisningsmiljöer som elever i dagens särskola möter utformade? Och hur bildar olika miljöer förutsättningar för dessa elevers kunskapsutveckling och möjligheter till inflytande och deltagande i demokratiska processer?

Forskningsbaserad kunskap om s&auml;rskolan &auml;r en bristvara som denna antologi, <em>Utbildning och undervisning i s&auml;rskolan</em>, r&aring;der bot p&aring;. Med utg&aring;ngspunkt i l&auml;rares och elevers erfarenheter och perspektiv presenteras tv&aring; fler&aring;riga forskningsprojekt d&auml;r nya och aktuella kunskaper kring dessa fr&aring;gor har vunnits.

<em>Utbildning och undervisning i s&auml;rskolan</em> v&auml;nder sig till studenter p&aring; l&auml;rar- och skolledarutbildningar, l&auml;rare, elevh&auml;lsopersonal, assistenter och skolledare inom s&auml;rskolan och &ouml;vriga skolv&auml;sendet. &Auml;ven tj&auml;nstem&auml;n och politiskt ansvariga p&aring; lokal och nationell niv&aring;, samt anh&ouml;riga till elever i s&auml;rskolan kan ha nytta och gl&auml;dje av boken.

F&ouml;ljande f&ouml;rfattare medverkar i boken:

<ul> <li>Mia Jormfeldt</li> <li>Kristina Sz&ouml;nyi</li> <li>Magnus Tideman</li> <li>Kerstin G&ouml;ransson</li> <li>Karin Bengtsson</li> <li>Susanne Hansson</li> <li>Nina Klang</li> <li>Gunilla Lindqvist</li> </ul>

&nbsp;

<strong>Sagt om boken:&nbsp;
</strong>"Ett intressant kapitel &auml;r det som visar l&auml;rares uppfattningar om skola och undervisning f&ouml;r de elever som l&auml;ser enligt grund- och gymnasieskolans l&auml;roplaner. Michael Schiros (2013) ideologier anv&auml;nds f&ouml;r att representera olika uppfattningar om utbildningens syfte, kunskaper som anses viktiga, hur l&auml;rande kommer till st&aring;nd, vilken roll l&auml;raren b&ouml;r ha och vad som ska k&auml;nneteckna uppv&auml;xten ur ett l&auml;randeperspektiv. [...] <em>Utbildning och undervisning i s&auml;rskolan</em> &auml;r en mycket intressant bok vars kvalitet ligger i det forskningsbaserade underlag som bygger upp inneh&aring;llet."&nbsp;
<strong>Katharina Jacobsson, BTJ-h&auml;ftet nr 7, 2021</strong>