Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : digitala medier i förskolan

Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : digitala medier i förskolan
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor103
Vikt180 gr
Utgiven2021-01-22
SABEab.01
ISBN 9789127825246

<em>Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet</em> visar hur teorier kan anv&auml;ndas f&ouml;r att analysera olika former av empiriskt material inom ramen f&ouml;r uppsatsarbeten, rapporter eller sj&auml;lvst&auml;ndiga arbeten. Fokus i boken ligger p&aring; unders&ouml;kningar av f&ouml;rskolebarns m&ouml;ten med digitala medier.

Bokens f&ouml;rsta del beskriver varf&ouml;r teori beh&ouml;vs och hur teoretiska begrepp kan bli viktiga verktyg i analysarbetet. Den andra delen tar upp fyra teorier:

<ul> <li data-leveltext="" data-font="Symbol" data-listid="2" aria-setsize="-1" data-aria-posinset="1" data-aria-level="1"><span data-contrast="auto">s</span><span data-contrast="auto">ociokulturell</span><span data-contrast="auto">&nbsp;teori</span><span data-ccp-props="{&quot;134233117&quot;:true,&quot;134233118&quot;:true,&quot;201341983&quot;:0,&quot;335559740&quot;:240}">&nbsp;</span></li> <li data-leveltext="" data-font="Symbol" data-listid="2" aria-setsize="-1" data-aria-posinset="2" data-aria-level="1"><span data-contrast="auto">s</span><span data-contrast="auto">ocialsemiotisk teori</span></li> <li data-leveltext="" data-font="Symbol" data-listid="2" aria-setsize="-1" data-aria-posinset="4" data-aria-level="1"><span data-contrast="auto">a</span><span data-contrast="auto">ffektteori</span><span data-ccp-props="{&quot;134233117&quot;:true,&quot;134233118&quot;:true,&quot;201341983&quot;:0,&quot;335559740&quot;:240}">&nbsp;</span></li> <li data-leveltext="" data-font="Symbol" data-listid="2" aria-setsize="-1" data-aria-posinset="4" data-aria-level="1"><span data-ccp-props="{&quot;134233117&quot;:true,&quot;134233118&quot;:true,&quot;201341983&quot;:0,&quot;335559740&quot;:240}">akt&ouml;r&ndash;n&auml;tverksteori</span></li> </ul>

F&ouml;rfattaren Emilie Moberg belyser ocks&aring; centrala begrepp inom teorierna och visar samtidigt hur dessa begrepp konkret kan anv&auml;ndas som analysverktyg.

<em>Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet</em> riktar sig till studenter, p&aring; f&ouml;rskoll&auml;rarprogrammet och andra l&auml;rarprogram, som s&ouml;ker handledning vid val och anv&auml;ndning av teori f&ouml;r analys av empiriskt material.

<strong>Emili</strong><span data-contrast="auto"><strong>e Moberg</strong> &auml;r universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, och undervisar p&aring; f&ouml;rskoll&auml;rarprogrammet.</span>

<h3><strong>Sagt om boken:&nbsp;</strong></h3>

"F&ouml;rfattaren h&auml;nvisar till m&aring;nga pedagoger och forskare inom olika omr&aring;den. Boken &auml;r teoretisk och kr&auml;ver fokusering av l&auml;saren. Den ger mycket bra och konkret v&auml;gledning f&ouml;r studenter som beh&ouml;ver hj&auml;lp med rapport- eller uppsatsskrivande."
<strong>Marianne Ericson,&nbsp;BTJ-h&auml;ftet nr 7, 2021</strong>