Hur du får dina elever att lära sig : en visuell guide

Hur du får dina elever att lära sig : en visuell guide
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor198
Vikt440 gr
Utgiven2019-10-30
SABEab
ISBN 9789127825000
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Med Oliver Cavigliolis fantastiska illustrationer som visuell guide beskriver <em>Hur du f&aring;r dina elever att l&auml;ra sig</em> hur l&auml;rare kan anv&auml;nda kognitiv psykologi i klassrummet.

Boken g&ouml;r upp med seglivade missuppfattningar om inl&auml;rning och visar varf&ouml;r det &auml;r problematiskt att lita p&aring; sin intuition i undervisning. Den visar hur v&aring;rt minne, v&aring;r uppm&auml;rksamhet och v&aring;r perception fungerar generellt och i klassrumsmilj&ouml;. F&ouml;rfattarna tar upp sex forskningsbaserade strategier f&ouml;r effektiv inl&auml;rning, bland annat interfoliering och elaborering. Boken inneh&aring;ller m&aring;nga exempel och forskningsstudier som f&ouml;rklarar och inspirerar och en m&auml;ngd konkreta verktyg.

Boken riktar sig b&aring;de till verksamma l&auml;rare och till l&auml;rarstudenter p&aring; alla niv&aring;er. Den kan ocks&aring; med f&ouml;rdel l&auml;sas av universitets- och h&ouml;gskolel&auml;rare och studenter.

<strong>Yana Weinstein</strong> &auml;r verksam vid University of Massachusetts, USA. <strong>Megan Sumeracki</strong> &auml;r verksam vid Rhode Island College, USA.&nbsp;<strong>Oliver Caviglioli</strong> har skolbakgrund, men &auml;r nu utbildningsdesigner. <strong>Jonas Olofsson</strong>, docent och universitetslektor i psykologi vid Stockholms universitet, har fackgranskat och skrivit f&ouml;rord till den svenska utg&aring;van.

<h3>Sagt om boken:</h3>

"Intressanta &auml;r de forskningsbaserade strategier som presenteras i avsnitt som ber&ouml;r planering av studier, f&ouml;rst&aring;elseutveckling och kunskapsf&ouml;rst&auml;rkning. F&ouml;rdelad inl&auml;rning och interfoliering &auml;r strategier som ger insikt i hur elever medvetet kan forma sina studier p&aring; ett effektivt s&auml;tt. Bokens styrka &auml;r att den kan bidra till att skapa evidensbaserad undervisning."
<strong>Katharina Jacobsson,&nbsp;BTJ-h&auml;ftet nr 1, 2020.</strong>