Fakta, fejk och fiktion : källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens

Fakta, fejk och fiktion : källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor222
Vikt310 gr
Utgiven2019-04-29
SABEabx
ISBN 9789127823587
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

I ett st&auml;ndigt f&ouml;r&auml;nderligt medielandskap kr&auml;vs att dina elever har b&aring;de goda &auml;mneskunskaper och uppdaterade digitala f&auml;rdigheter. I boken <em>Fakta, fejk och fiktion &ndash; k&auml;llkritik, &auml;mnesdidaktik, digital kompetens&nbsp;</em>f&aring;r du som l&auml;rare konkreta exempel p&aring; undervisningsdesign att anv&auml;nda f&ouml;r att utveckla dina elevers digitala k&auml;llkritiska f&ouml;rm&aring;ga, utifr&aring;n den senaste forskningen p&aring; omr&aring;det. Som l&auml;rare ska du kunna avg&ouml;ra n&auml;r och hur det digitala kan anv&auml;ndas f&ouml;r att p&aring; b&auml;sta s&auml;tt st&ouml;dja l&auml;randet, men ocks&aring; n&auml;r det hindrar.&nbsp;

Historiedidaktisk forskning har en l&aring;ng och bepr&ouml;vad k&auml;llkritisk tradition, den anv&auml;nds d&auml;rf&ouml;r i boken f&ouml;r att belysa hur material och metoder kan st&ouml;dja och utmana elever att t&auml;nka kritiskt och se nya perspektiv, b&aring;de analoga och digitala.&nbsp;

Fakta, fejk och fiktion riktar sig till l&auml;rarstudenter och verksamma l&auml;rare som s&ouml;ker efter en vetenskaplig grund f&ouml;r att stimulera elevers kritiska t&auml;nkande och k&auml;llkritiska f&ouml;rm&aring;gor.&nbsp;

<strong>Sagt om boken:</strong>

<em>Fakta, fejk och fiktion</em> av Thomas Nygren &auml;r en f&ouml;red&ouml;mligt v&auml;lskriven och l&auml;ttillg&auml;nglig bok som v&auml;nder sig till l&auml;rarstudenter och verksamma l&auml;rare som vill f&ouml;rdjupa sina kunskaper om kritiskt t&auml;nkande och k&auml;llkritiska metoder i den svenska skolan. (...)&nbsp;Utifr&aring;n de senaste forskningsr&ouml;nen i &auml;mnet benar han ut vad som menas med kritiskt t&auml;nkande i en digital kontext och ger exempel p&aring; hur man kan jobba med k&auml;llkritik i skolan.
<strong>Jonas Herrlin, BTJ-h&auml;ftet nr 13, 2019</strong>

&nbsp;

<strong>Ur bokens inneh&aring;llsf&ouml;rteckning:</strong>

1. Kritiskt t&auml;nkande f&ouml;r digital kompetens

2. Digital medborgarlitteracitet

3. Kunskapssyn och k&auml;llkritik

4. K&auml;llkritik

5. Historiskt t&auml;nkande i digitala milj&ouml;er