Ordkunskap i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år

Ordkunskap i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor248
Vikt384 gr
Utgiven2022-06-30
SABEab
ISBN 9789127461796

<em>Ordkunskap i f&ouml;rskola, f&ouml;rskoleklass och grundskolans tidiga &aring;r</em> ger handfasta och forskningsf&ouml;rankrade tips p&aring; hur man genom ett spr&aring;kutvecklande f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt kan skapa en lekfull ordkunskapsundervisning som m&ouml;jligg&ouml;r f&ouml;r barn och elever att uppt&auml;cka och uppm&auml;rksamma ordens fantastiska v&auml;rld &ndash; en undervisning d&auml;r l&auml;randet drivs av kreativitet och trygghet och d&auml;r barnen kan g&ouml;ra orden till &rdquo;sina&rdquo;, det vill s&auml;ga d&auml;r de kan <em>&auml;ga orden</em>.

Denna bok riktar sig till alla yrkesverksamma i f&ouml;rskolan och skolan, liksom till l&auml;rarutbildare och blivande l&auml;rare. Den passar &auml;ven f&ouml;r&auml;ldrar och alla som &auml;r nyfikna p&aring; varf&ouml;r vi s&auml;ger &rdquo;pangkaka&rdquo; i st&auml;llet f&ouml;r &rdquo;pannkaka&rdquo;, om Jonatan Lejonhj&auml;rta egentligen inte bodde i K&ouml;ttf&auml;rsdalen och om det &auml;r sv&aring;rt att &rdquo;bala takl&auml;nges&rdquo;.

&rdquo;En strukturerad undervisning i ordkunskap st&auml;rker barns och elevers ordf&ouml;rr&aring;d och gynnar p&aring; samma g&aring;ng deras spr&aring;kf&ouml;rst&aring;else och spr&aring;kliga medvetenhet. Dessutom kan ett medvetet ordkunskapsarbete bidra till att barn och elever utvecklar anv&auml;ndbara strategier f&ouml;r spr&aring;kf&ouml;rst&aring;else.&rdquo;
<strong>Boel de Geer</strong>

<strong>Boel De Geer</strong> &auml;r docent i svenska vid S&ouml;dert&ouml;rns h&ouml;gskola och undervisar p&aring; f&ouml;rskoll&auml;rarprogrammet och grundskoll&auml;rarprogrammet med inriktning mot f&ouml;rskoleklass och &aring;rskurs 1&ndash;3. Hon samverkar med f&ouml;rskolor och skolor med fokus p&aring; barns och elevers ordf&ouml;rr&aring;dsutveckling och f&ouml;respr&aring;kar en medveten och systematisk undervisning i ordkunskap.&nbsp;