Svenska som andraspråk : för vilka och hur kan undervisningen organiseras?

Svenska som andraspråk : för vilka och hur kan undervisningen organiseras?
Serie Lärpocket
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor88
Vikt122 gr
Utgiven2020-06-26
SABEabf-c
ISBN 9789127458628

Det är många lärare och skolledare som har frågor om ämnet svenska som andraspråk, ofta eftersom skolans styrdokument inte är särskilt tydliga. Den här boken är ett stöd i arbetet med att utveckla organisationen av, och undervisningen i, svenska som andraspråk i grundskolan.

 I boken svarar författaren på bland annat följande frågor:

<ul> <li>Vilka elever ska f&aring; undervisning i svenska som andraspr&aring;k?</li> <li>Hur kan undervisningen i svenska som andraspr&aring;k organiseras?</li> <li>Hur bed&ouml;mer man om en elev ska l&auml;sa svenska som andraspr&aring;k?</li> <li>Hur uppr&auml;ttar man rutiner f&ouml;r &auml;mnet svenska som andraspr&aring;k?</li> </ul>

Boken v&auml;nder sig fr&auml;mst till huvudm&auml;n, skolledare och rektorer, men kan med f&ouml;rtj&auml;nst &auml;ven l&auml;sas av klass- och &auml;mnesl&auml;rare som har flerspr&aring;kiga elever i sina klassrum men undervisar i andra &auml;mnen &auml;n svenska som andraspr&aring;k.

&nbsp;

<blockquote>

Boken &auml;r verksamhetsn&auml;ra men inte undervisningsn&auml;ra, ett gediget tillskott i debatten. Betyg 4.&nbsp;

BTJ-h&auml;ftet nr 17, 2020.

</blockquote>