Talsuccé åk 4

Talsuccé åk 4
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenreMatematik och statistik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor111
Vikt248 gr
Utgiven2020-07-01
SABTa
ISBN 9789127457447

Nu finns <em>Talsucc&eacute;</em> f&ouml;r &aring;k 6 som ger eleverna en tydlig plan f&ouml;r att tala och samtala i olika situationer. Eleverna tr&auml;nar p&aring; muntliga framst&auml;llningar p&aring; ett s&auml;tt som st&auml;rker deras retorik. L&aring;t eleverna tillsammans med <em>Talsucc&eacute;</em> tr&auml;na p&aring; att tala och samtala genom att ber&auml;tta en sp&auml;nnande historia, informera om n&aring;got som de har sett, l&auml;st eller h&ouml;rt, resonera om en fr&aring;ga eller argumentera f&ouml;r en &aring;sikt samt lyssna aktivt, st&auml;lla fr&aring;gor, samtala och diskutera med andra i grupp.

Varje bok best&aring;r av sex frist&aring;ende kapitel som alla &auml;r uppbyggda enligt samma arbetsg&aring;ng.

<h3>F&ouml;rst&aring;</h3>

F&ouml;rst&aring; det typiska f&ouml;r det muntliga framf&ouml;randet.

<h3>F&ouml;rbereda</h3>

Tr&auml;na p&aring; att tala och agera som en f&ouml;rberedelse inf&ouml;r ett eget muntligt framf&ouml;rande. B&ouml;rja planera det muntliga framf&ouml;rande.

<h3>Formulera</h3>

Strukturera och skriv den text som ska framf&ouml;ras.

<h3>Framf&ouml;ra</h3>

Framf&ouml;r texten med st&ouml;d av talmanus och genom att anv&auml;nda olika retoriska knep f&ouml;r att n&aring; mottagarna.

Sist i boken finns Lilla uppslaget med tips och r&aring;d, bland annat om att anv&auml;nda r&ouml;sten och kroppsspr&aring;ket och att ta hj&auml;lp av rekvisita, talmanus och tekniska hj&auml;lpmedel vid muntliga framst&auml;llningar.

<h3>Kostnadsfritt extramaterial</h3>

Till Talsucc&eacute; finns inl&auml;sta texter och exempel p&aring; hur du kan anv&auml;nda r&ouml;sten och kroppsspr&aring;ket i ett muntligt framf&ouml;rande. Logga in p&aring; nok.se f&ouml;r att komma till extramaterialet.

<em>Skrivsucc&eacute;</em> och <em>Talsucc&eacute;</em> fungerar utm&auml;rkt att anv&auml;nda parallellt.