Ny rapport: Ljudboksabonnenter köper fler tryckta böcker än andra

Enligt Mediavision prenumererar 17 procent av de svenska hushållen på en streamingtjänst för ljudböcker. Dessutom köper ljudbokskunder i högre grad tryckta böcker än vad icke-abonnenter gör. Över 22 procent av ljudboksabonnenterna har köpt tryckta böcker under det senaste kvartalet. För dem utan abonnemang är andelen 16 procent.
– Ljudbokstjänsterna är inte ensam förklaring till sjunkande försäljningssiffror för tryckta böcker. Vi ser tydligt att ljudboksabonnenter i högre grad än icke-abonnenter köper tryckta böcker. Ett större läsintresse rent allmänt kan nog förklara detta, men det antyder också att tryckta böcker och ljudböcker ofta agerar som komplement. Detta märks i synnerhet bland unga, säger Mediavisions VD Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Nyutgivning av bästsäljaren Halvblod

Lagom till första advent ger Mörkersdottir förlag ut en lyxig nyutgåva av den populära romantasyn Halvblod, skriven av Sofie Makolli (tidigare Trinh Johansson).

Serien gavs ut första gången 2011 och har sålt i över 10 000 exemplar.

Jan Lidbeck med ny bok om döden och medvetandet

Vad händer när jag dör och vart tar mitt medvetande vägen? Försvinner det bara? Trots att vi egentligen vill undvika dessa frågor är det många av oss som dagligen tänker på dödens obegriplighet.