När startupen Away skulle lansera sin resväska valde de att ge ut presentboken The Places We Return To. Away anlitade en skribent, intervjuade 40 influencers om resor. Inte bara för att marknadsföra väskan utan för att sälja den. Varje bok innehöll nämligen ett presentkort på en väska flera månader innan väskorna fanns att köpa. Böckerna såldes för 225 dollar styck (motsvarande 2100 kr). Away fick medialt genomslag och boken fanns med som julklappstips i över hundra tidningar och de sålde tusentals böcker med tillhörande presentkort på några veckor. Idag omsätter Away över 125 miljoner dollar och har tagit in 100 miljoner dollar i riskkapital. På att sälja väskor. (Trends.co)
Sålde tusentals presentböcker med resväska på köpet
Sölve Dahlgren
Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
solve@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
Relaterade nyheter
Lauren Groff följer upp Matrix med Den vilda flykten
Den vilda flykten är en hisnande äventyrshistoria om en ung tjänsteflicka på flykt från svält och misär i den engelska bosättningen Jamestown, 1609 i delstaten Virginia.
Johanna Melén med ny bok om länderna i Putins skugga
Imperiehunger är en bok om de självständiga länder som genom historien dominerats av Ryssland och som fortfarande drygt tre decennier sedan Sovjetunionens fall kämpar för att ses som något annat än före detta sovjetrepubliker.
Krigshistoriepodden bokdebuterar med sågning av ryska krigsmakten
Per Wallin, Mattis Bergwall och Fredrik Hagelin startade Krigshistoriepodden 2020. Det skulle bli en historiepodcast som inte tog sig själv på så stort allvar med uppsluppna diskussioner om lata generaler,