Förlagen är positiva men Författarförbundet oroar sig för Spotifys ersättningsnivåer.
–Vi har ju sett hur strömningsekonomin fungerat på andra områden. Det är techbolagen som har tjänat på det, inte innehållsskaparna, säger ordförande Anja Gatu.
Fler aktörer på ljudboksmarknaden är välkommet, enligt Anja Gatu som dock önskar att man konkurrerar med något annat än prispress.
– På Storytel får man tillgång till all litteratur för 229 kr i månaden och då förstår man att någon måste betala för att det ska kunna vara så billigt, och det är författarna.
Spotify har inte gått ut med information om sina ersättningsnivåer, konstaterar Anja Gatu som framhåller att “det inte är musikerna som tjänat på Spotifys expansion på musiksidan”.
”Lite svettigt”
De stora förlagen är positiva till strömningsjätten Spotifys storsatsning på ljudböcker på den svenska marknaden.
– Det är två tankar på samma gång. Å ena sidan lite svettigt för vår streamingverksamhet. Men å andra sidan är det väldigt positivt för våra förlag och författare. Och historiskt har det alltid varit det vi prioriterar, säger Håkan Rudels, vd för Bonnier Books.
– Det är vårt jobb att varje dag på något vis, hur klyschigt det än låter, förtjäna författarnas förtroende.

Spännande fråga
Den negativa effekten är att Bonniers strömningstjänst Bookbeat får ytterligare en stark konkurrent. Finns det plats för så många strömningstjänster i Sverige, där förutom Bookbeat även Storytel och Nextory är stora aktörer?
– Det är ju både den spännande och stora frågan över tid. Vi får se. Det är för tidigt att säga. Men det är klart att som det ser ut i Sverige och Finland till exempel, så ser det inte ut i något annat land i Europa, säger Rudels.
Claus Wamsler-Nielsen, kommersiell chef på Storytel Group, hoppas att Spotify ska få ljudboksmarknaden att växa ännu mer. Så blev det i Nederländerna där Spotify lanserade ljudböcker för ett år sedan, berättar han.
– Vi har faktiskt haft ett av de bästa åren i Nederländerna på Storytel, säger han.
Tre månader
Inom tre månader kommer man att veta hur det går, tror han.
– Det finns alltid en risk men vi ser två olika typer av beteenden. På Storytel har vi fokuserat på bokälskarna, därför har vi prenumerationer utan begränsningar.
Även Helena Gustafsson, innehållschef på Storytel som äger bland annat förlagen Norstedts, Lind & Co och Bokfabriken, ser Spotifys intåg som ett bra sätt att nå ut ännu bredare.
– Det är viktigt för våra förlag att våra författare har möjlighet att finnas på alla tjänster som finns. Det är en viktig del av vår affär.
Text: Mikael Forsell/TT och Erika Josefsson/TT
Aktuella erbjudanden
Aktuella erbjudanden hos Adlibris
Kampanjpriser hos Bookhero
Heta erbjudanden hos Bokus
När du handlar böcker via länkarna ovan stöttar du Boktugg med en liten kick-back. Tack.





























