Spotify börjar med ljudböcker – lanserar i dag

Spotifys blivande vd Alex Norström kallar lanseringen av ljudböcker på strömningstjänsten för "en fantastisk dag". Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Från och med i dag finns ljudböcker på Spotify – en nyhet som skakar om litteratur-Sverige. “Det är en riktigt fantastisk dag för oss på Spotify”, säger tillträdande vd:n Alex Norström.

Efter att ha blivit musikvärldens största strömningstjänst och en stor spelare på podcastmarknaden ska Spotify ta upp kampen med Storytel, Bookbeat och andra ljudboksaktörer i Sverige.

– Det tog ett tag, men nu är vi redo, säger Alex Nordström, som tillsammans med Gustav Söderström tar över som vd för Spotify vid årsskiftet.

Spotify lade 2023 upp ljudböcker i strömningstjänsten i USA, Australien och Storbritannien och lanserar nu även i de nordiska länderna – förutom Norge.

– USA och Storbritannien är våra största marknader så det var naturligt att börja där. Men vi har varit väldigt angelägna om att lansera här, så vi är väldigt glada att kunna göra det, säger Duncan Bruce, chef för licensieringar och partnerskap på Spotify, med ett leende.

Duncan Bruce, chef för licensiering och partnerskap på Spotify, presenterar en skandinavisk ljudbokssatsning. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Boktugg Medium - välj din egen prenumerationsavgift från 200 kr per år!
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att prenumerera.


300 000 böcker

Spotify kommer från start att ha 300 000 böcker i sitt bibliotek, varav 60 000 på de nordiska språken. Exakt hur många som är på svenska vill tjänsten inte avslöja, men de stora svenska förlagen Norstedts och Bonniers har gjort upp med Spotify och kommer att finnas med.

Tolv timmars lyssning kommer att ingå i Spotifys nuvarande premiumabonnemang. Därutöver går att det köpa mer lyssningstid.

Spotify har fördelen av att ha en stor kundstock som redan abonnerar för att lyssna på musik och poddar. Det har fått många experter att tro att rivalerna Storytel, Bookbeat och Nextory kan få det svårt att klara sig när den stora strömningstjänsten gör sitt intåg även på bokmarknaden.

– Det handlar inte om att konkurrera utan om att addera. I USA och Storbritannien har vi kunnat nå yngre lyssnare som kanske aldrig har lyssnat på ljudböcker eller slutat läsa, säger Duncan Bruce.

Användardata

Han säger att reaktionerna från förlagen i Sverige varit ”väldigt positiva”.

– De har sett våra framgångar på andra marknader. Så de tycker att det är spännande att kunna nå ut till en ny publik och nå en större försäljning än vad de kunnat hittills.

Ljudböckerna kommer att ges lika stort utrymme som musiken och poddarna på tjänsten, enligt Duncan Bruce. Spotify kan dessutom använda lyssnarnas användardata från de områdena för att ge bokrekommendationer, förklarar Duncan Bruce.

– Det är en styrka. Säg att någon lyssnar på en podcast om fotboll eller trädgårdsskötsel. Då vet vi att personen har det intresset och kan rekommendera böcker baserat på vad personen brukar lyssna på.

Text: Mikael Forsell/TT

Fakta: Priserna på de stora ljudbokstjänsterna

Storytel.
Pris: Premium, 100 timmar/månaden, 169 kronor. Unlimited (obegränsat), 229 kronor.
1,8 miljoner titlar globalt, enligt egen uppgift. Erbjuder även poddar.

Bookbeat.
Pris: Basic, 20 timmar/månaden, 99 kronor. Standard, 50 timmar/månaden, 149 kronor. Premium, 150 timmar/månaden, 199 kronor.
Över en miljon titlar, enligt egen uppgift.

Nextory.
Pris: Basic, 30 timmar/månaden, 139 kronor. Unlimited (obegränsat), 199 kronor.
Hundratusentals titlar, enligt egen uppgift.

Spotify.
Pris: Premium, 12 timmar/månaden, 129 kronor. 22 timmar/månaden, 208 kronor. 32 timmar/månaden, 228 kronor.
300 000 titlar från start, enligt egen uppgift. I Premiumabonnemanget ingår också all musik och alla poddar på Spotify.

Aktuella erbjudanden
Aktuella erbjudanden hos Adlibris
Kampanjpriser hos Bookhero
Heta erbjudanden hos Bokus

När du handlar böcker via länkarna ovan stöttar du Boktugg med en liten kick-back. Tack.


TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jan Lidbeck med ny bok om döden och medvetandet

Vad händer när jag dör och vart tar mitt medvetande vägen? Försvinner det bara? Trots att vi egentligen vill undvika dessa frågor är det många av oss som dagligen tänker på dödens obegriplighet.