HarperCollins Nordic stärker organisationen med tre nyckelrekryteringar

[Pressmeddelande från HarperCollins]

Med lång erfarenhet från ledande positioner i den svenska bokbranschen tog Rebecka Leffler under hösten över som vd för HarperCollins Nordic. Hennes uppdrag är att stärka lönsamheten, driva tillväxt och skapa nya möjligheter. Nu tar hon nästa steg i den förändringsresa hon initierat genom tre strategiska rekryteringar, som ska befästa HarperCollins position som ett snabbfotat, modernt och framgångsrikt förlag i Norden.

Andrea Gruvmalm tillträder som Chief Commercial Officer (CCO) och Josefin Andersson blir digital strateg med ansvar för försäljning mot alla streamingtjänster. De kommer närmast från Bonnierförlagen och har under flera år arbetat med några av Sveriges mest framgångsrika författarskap. Målet har varit att hitta nya sätt att nå läsare och lyssnare genom digital innovation, tydligt kommersiellt fokus samt kreativa samarbeten med både digitala och fysiska återförsäljare. Helene Sjöblom från Mondial kliver in som Chief Financial Officer (CFO) och bidrar med stark strategisk och finansiell kompetens. Hennes uppdrag är att stärka strukturen kring analys och uppföljning av affären samt lägga grunden för långsiktigt hållbar tillväxt för HarperCollins Nordic.

Rekryteringarna är en tydlig markering av HarperCollins Nordics ambition att kombinera kommersiell styrka och en stark publicistisk kärna. Förlaget investerar nu kraftfullt i analys och insiktsdrivna arbetssätt, digital marknadsföring, försäljning direkt till slutkonsument och spetskompetenser kring AI inom försäljning och marknadsföring. Fokus är att sätta författaren och berättelsen i centrum oavsett format och kanal.

– När jag tillträdde lyfte jag behovet av att positionera HarperCollins som en snabbfotad och relevant partner för etablerade och för framtidens författarskap. Nu bygger vi vidare på den visionen och bygger en stark, kommersiell avdelning. Genom att samla kompetens inom digital utveckling, finans, marknadsföring och försäljning tar vi konkreta steg mot att bli den mest moderna, konkurrenskraftiga och författarfokuserade aktören i Norden. Rekryteringarna är ett viktigt steg i att omsätta vår internationella styrka i lokal handlingskraft. Det kommer att hända mer inom det närmaste, det här är bara början, säger Rebecka Leffler, vd för HarperCollins Nordic.

Andrea Gruvmalm kommer från ledande roller inom Bonnierförlagen där hon varit marknadschef på Bazar Förlag och Bokförlaget Max Ström samt tf. förlagschef för Bouq Publishing:

– Vi står inför en tid där berättelser kan nå längre än någonsin, men bara om vi förstår våra läsare på djupet. Att kombinera insikter, kreativitet och nya teknologier på ett sätt som stärker både författarskap och möjliggör kommersiell genomslagskraft är det som driver mig. HarperCollins strategi för Norden ligger helt i linje med vad jag tror på för en marknad i snabb digital utveckling och att få vara en del av det är så spännande.

Josefin Andersson, som tidigare arbetat som digital strateg och projektledare på Bazar Förlag, får nu en central roll i att utveckla HarperCollins ljudboksförsäljning och stärka förlagets digitala närvaro:

– Det digitala landskapet förändras snabbt, och möjligheterna för hur vi når läsare och lyssnare har aldrig varit större. Jag ser fram emot att bidra till HarperCollins digitala utveckling och omsätta datadrivna insikter till strategi och handling.

Andrea Gruvmalm tillträder sin roll i december, följd av Josefin Andersson och Helene Sjöblom efter årsskiftet.

– Vi vill vara ett förlag som vågar tänka nytt, men som samtidigt står stadigt i vår kärnverksamhet, att bygga starka och framgångsrika författarskap, avslutar Rebecka Leffler.

HarperCollins Nordic är en del av HarperCollins Publishers, världens näst största förlag med verksamhet i över 18 länder. Förlaget förenar global styrka med lokal kreativitet, och har som mål att bli den mest nytänkande aktören på den nordiska marknaden genom att stärka och fördjupa långsiktiga relationer mellan författare och läsare.

Pressrelease

Pressrelease

Vi publicerar utvalda pressreleaser för att kunna länka till dem i våra nyhetsbrev och notiser. Förlag och andra i bokbranschen är välkomna att skicka sina pressreleaser till tips@boktugg.se Kanske publicerar vi releasen, kanske gör vi en egen nyhet på den. Vi läser i alla fall alla inkomna nyhetstips även om vi inte kan svara på alla mejl.

tips@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.