När Johanna Kinch startade Éditions J. för tre år sedan var det utan stora ambitioner om ekonomisk framgång eller branschdominans. I stället drevs hon av en djup kärlek till litteratur och en önskan att förmedla franska författarskap till svenska läsare. Trots detta har det lilla förlaget blivit en uppmärksammad framgångssaga.
Johanna Kinch har en gedigen bakgrund i förlagsvärlden, bland annat som litterär agent och delägare i Hedlund Agency. Men att starta eget förlag var aldrig en dröm – det var snarare en slump. Efter att ha lämnat agenturen och tillbringat ett år med att arbeta i bokhandel, började tanken gro: Om hon själv skulle ge ut en bok, hur skulle hon göra det? Med sin erfarenhet, sina kontakter och sin passion för fransk litteratur tog hon steget och grundade Éditions J.
Sorry, denna artikel är låst. Redan prenumerant? Logga in.
Du kan även låsa upp artikeln för 19 kr (och få 14 dagars access med Boktugg Mini*).
Eller välj någon av dessa prenumerationer:
* Därefter förnyas prenumerationen var 14:e dag. Avsluta när du vill eller byt till helårsalternativ.